top of page

Hur du bygger ditt företag 2022!

Oavsett om du ser dig själv som en fullfjädrad online-entreprenör eller en ”vanlig” företagare så behöver du kunskaper inom särskilda områden:


Sociala kanaler

Annonsering

Copywriting


För 15-20 år sedan, såg det annorlunda ut. För att inte tala om 30 år sedan…

”Build it and they will come.”

Så ser det inte ut längre.

De här är en nödvändighet för ditt företag.


Ska du synas, kommunicera och sälja? Ja, då vinner du på att lära dig dessa kompetenser, alternativt delegera.


Vad innebär de för dig?


Sociala kanaler

Här är ditt tillgängliga fönster utåt! Det är här man får bilden av dig, vad företaget står för och hur väl kunden passar dig (och tvärtom).

Intresserade kan ta del av det du förmedlar och enkelt kontakta dig vid behov.


Vilka är era öppettider? - De kollar på Facebook.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med varan? - De skickar meddelande på Messenger.

Hur får jag info om er senaste kollektion? - De kollar in Instagram.


Supertips!

Välj kanal/-er och lägg ner den tid som behövs. Får kunden inte gensvar inom rimlig tid, så kan relationen/varumärket ta skada.


Annonsering

Ha kontroll över vem som ser vad och när.

En klar fördel med annonsering på sociala kanaler jämfört med ex dagstidning, är att du riktar dig mot en målgrupp och kan mäta vad som funkar och inte.


Du *vet hur många som har sett annonsen och klickat sig vidare. Du vet hur stor andel som har tittat på hela videon eller endast delvis. Du vet också hur väl den personen stämmer överens med din tänkta målgrupp.


Dessutom är det betydligt billigare än att annonsera i press och media. (Bara det kan ju vara avgörande för en småföretagare).


Supertips!

Gör alltid minst två annonser, sk A/B-tester. Det gör det lättare för dig att veta vad som funkar eller inte.


Copywriting

Skillnaden mellan content och copy är i korta drag att content är allt innehåll du ser på sociala kanaler, bloggar, produktsidor och webb.

Copy däremot har en annan funktion; att leda någon till nästa steg, vilket kan vara sälj, registrering eller en kontakt.


Då mängden av content ständigt ökar, ligger kraften alltmer på din copy.

Kan du särskilja dig från bruset och kan du få läsaren till kund, så vinner du.


Supertips!

Använd alltid en call to action i dina inlägg på sociala kanaler. Det kan exempelvis vara; Klicka för att läsa mer, Dela med dig av dina tankar eller Ladda ner den här.






*”Vet” med lite modifikation då möjligheten att neka spårning har utökats det senaste året.




Vi ses i flödet!

/Jennie

bottom of page