Hur funkar Instagram Stories…

…och varför är det smart att använda de?


Är det något som är lätt att blanda ihop på Instagram, så är det vanliga inlägg och Stories, (eller händelser som de heter på svenska).


Vad är vad och hur ska man arbeta smart med dessa?

Låt mig förklara!



Vad är en Story?


En story är ett innehåll som du postar, som endast syns för dina följare under 24 timmar, därefter försvinner den för läsarna.

(Du kan dock hitta den i ditt Arkiv.)


Du ser alla stories på startsidan som cirklar i överkanten.

Din cirkel är alltid först (hos dig) och därefter så rankas de efter hur mycket du har interagerat med respektive person/konto.

Det vill säga, vad du har signalerat som viktigt för algoritmerna.

Det gör att vissa personers stories, behöver du scrolla sidledes ett bra tag innan du ser, och andras ligger oftast väldigt synligt för dig.


I korthet så kan du lägga upp ditt innehåll på två ställen på Instagram; som inlägg i flödet eller som en story.

Det du postar som inlägg, hamnar på din profilsida och ligger där för alltid (om du inte raderar det), medan din story alltså endast ligger uppe i ett dygn.




Hur skapar jag en Story?


För att komma till redigeringsläget för stories, klickar du på plusset som finns både på startsidan och på din profilsida. Därefter klickar du på Händelse.

Här kan du släppa loss din kreativitet och experimentera med både rörligt material, foton, texter och interaktiva verktyg.

💡Kolla gärna in andras stories för inspiration!




Varför är det smart att då och då lägga upp en Story?


Av flera anledningar! Dels så är vi alla olika, en del gillar att endast kolla in flödet, andra scrollar bara bland reels och en tredje grupp tittar bara på Stories.


Du som är företagare vill antagligen nå så många som möjligt ur din målgrupp, och därför bör du finnas med på flera ställen.

Stories är också perfekta för att skapa relationer och enkel interaktion, genom de verktyg som finns, dessutom kan du ta dessa interaktioner vidare med dig in i Dm.




Vad passar att posta som en Story?


Då själva formatet är tidsbegränsat med en här-och-nu-känsla, så är det perfekt att visa ditt ’inofficiella’ varumärke.


Du kan dela med dig av din vardag, hur det ser ut just nu på arbetsplatsen eller innehåll som breddar bilden av dig som person.

Det är också perfekt för snabba tips eller en tutorial av något slag.

Självklart kan du också berätta om dina erbjudanden eller skapa en omröstning kring något.


Du kan också hjälpa ditt nypublicerade inlägg att få fler läsare genom att dela upp den som en Story.

💡Testa gärna olika idéer och se om du kan analysera vad som funkat bäst!



Känner du att det är dags att utveckla din närvaro ytterligare på Instagram, så är strategiska stories perfekt för dig.


Lycka till!