top of page

Kämpar du med att skriva texter till dina sociala inlägg?

Ofta hamnar bilden och videon i fokus, när vi pratar om sociala kanaler. Med rätta kanske, det är vad vi ser först och vad man pratar om i format, funktioner och räckvidd.


Bilden är din magnet. Det som gör att vi stannar till, eller inte.

Men jag skulle vilja säga att texten är varför vi hänger kvar en stund.


Här är 5 tips kring hur du skapar texter som andra vill läsa:


1. Skriv till en kompis.

Okej, nu tänker du kanske ”det funkar såklart inte, jag jobbar på ett professionellt företag.”

Jag förstår, men häng kvar lite.

Vad menar jag med att skriva till en kompis? Jo, att du ska skriva till en riktig människa, från en riktig människa.

Undvik jargong och överkomplicerade ord, och istället förenkla det du vill säga och bjuda in till dialog.

Det är trots allt en social plats.



2. Lägg mest tid på din första mening.

Om inte din första mening lockar oss till att vilja läsa mer och klicka på Visa mer, så spelar det ingen roll vad du skriver härnäst.


Ta en titt på vilka inlägg du själv fastnar för. Kan du se en röd tråd?

Vad är det som gör att vissa inlägg scrollas förbi och andra inte? Antagligen den första meningen, eller hur?


Gå ut hårt och ge oss ditt pang-budskap direkt.

Det är ingen Agatha Christie-pjäs där upplösningen kommer i slutet. Ge oss det bästa först.



3. Tydlighet säljer.

Oavsett om inlägget är ett säljinlägg eller inte, så säljer du i allt du gör på sociala kanaler.

Vi skapar oss en bild av dig och ditt varumärke, varje gång du gör något på plattformen.


Tänk hellre kortare texter än längre.

Hellre kortare meningar än längre.

Kortare ord än längre (om det går). Åtminstone enklare ord.


Vi har inte lång tid på oss att få läsaren att förstå.

Vid förvirrade, långa och obegripliga meningar, tappar vi läsare.


Vid just säljinlägg är tydligheten ännu viktigare.



4. Använd emojis.

Emojis har blivit alltmer vanligt och accepterat i all text och om vi kommer ihåg första punkten ”Skriv till en kompis” så inser vi att det är helt okej.


Emojis tillför något som kan vara svårt i text; Känslor.

Dessutom kan de fungera väl som styckesindelare och göra texten mer luftig.



5. Ge oss en transformation.

Innan du postar ditt inlägg, ta en objektiv titt på det och kolla efter transformationen.

Tar du läsaren från ett läge till ett annat?


Det kan vara från uttråkad till motiverad, från nedstämd till glad, från okunnig till kunnig eller från ointresserad till intresserad.


Saknar ditt inlägg det här skiftet, blir det intetsägande för läsaren.

Enkla tips kan vara att dela med sig av din kunskap, din resa, dina kunders utveckling eller humor.




Lycka till!