top of page

Hur skriver du den perfekta texten?

Många av er tycker att det är relativt lätt att hitta vilken bild man vill ha i inlägget. Ofta är det just bilden som gav idén till inlägget.


Texten däremot…är den verkligen viktig?

Eller kan man rentav hoppa över den på sociala kanaler?

För det första, så vill jag poängtera att textens betydelse varierar utefter vilken social plattform vi pratar om.

På TikTok är texten minimal och fokuset ligger mer på bilden/videon. På LinkedIn har texten en större plats och på Instagram likaså.


För det andra så har texten olika betydelse beroende på vilken bransch du verkar inom och framför allt, vad din målgrupp är intresserad av.


Med det sagt.

Om bilden är det som fångar in ögat i flödet, och som gör att man slutar att scrolla för ett ögonblick, så är texten det som ger läsaren en anledning till att interagera med dig och kanske börja följa dig.


Låt oss nu titta på anatomin till det perfekta inlägget:


HOOK
STORY
CLOSE

Klassiska ord för alla som arbetar med texter, storytelling, copywriting och sälj.

Fånga in läsaren, ge innehållet och hjälp den till nästa steg.


HOOK

Utan en första mening som lockar, spelar resten ingen roll.

Vilket är praktiken betyder, att fångar du inte intresset omedelbart, så är resten helt utan betydelse.

  • Lägg gärna ner merparten av din skrivtid till just första meningen.

  • Fundera på hur du kan tweaka den ytterligare för att verkligen bli attraktiv för läsaren.

  • Samla exempel som du själv ser i flöden, löpsedlar, tidningar och annonser. Hur arbetar andra med den här avgörande delen av texten?


STORY

Här levererar du själva innehållet, budskapet, det du vill säga till mottagaren.

Det kan vara fakta om dina produkter, dina tankar kring något, ett misstag som du vill dela med dig av eller en serie tips och idéer.

Något som din läsare vill ta del av, kanske spara till senare eller kommentera på.

Det är vad vi ofta refererar till som Värdet i inlägget.



CLOSE

Din CTA (Call to action), här hjälper du läsaren till nästa steg. Det kan vara att man ska klicka sig vidare, kommentera eller skicka dig ett Dm.

Oavsett vad det är, behöver du vara tydlig med det.


  • Ett tips är att testa med ord som skapar en rörelse eller handling.

  • Ex istället för Klicka här, kan du använda Upptäck eller Häng med eller Snappa åt dig. Ord som skapar en positiv känsla, likväl som rörelse.


Låt oss titta på ett exempel här på bilden bredvid.


Som första mening har jag valt en uppmaning;

Fokus på dialog istället för monolog!

Efter den inledningen, skriver jag kort om varför och ger ett par exempel på hur.

Avslutar sedan med en fråga (syftet är att skapa engagemang) samt en uppmaning (CTA); Dela med dig bland kommentarerna.


Ett exempel på hur det kan se ut, budskapet är enkelt och spretar inte åt flera håll. Både Hook, Story och Close följer varandra med den röda tråden Dialog.