Organiskt?


Från mjuka till hårda värden? Från ett organiskt flöde till köpta annonser? Från att göra lite här och där till ett hållbart schema som man inte ruckar på?

Svaren på samtliga frågorna är JA.

Att Facebooks algoritmförändring är tydlig med vissa konsekvenser för er som är företagare har vi förstått. Det sociala flödet på plattformen är förändrat, företag och organisationer har oerhört svårt att förlita sig på en organisk och naturlig spridning. Det visste ni redan och det är inget att skyla över.

Glöm det organiska!

Tänk istället vilka möjligheter som skapas av att själv bestämma spridningen genom annonsering. För även om Facebook vill ”tillbaka till rötterna” och mer se vän- och familjerelationer i flödet, så vill de fortfarande ha kvar era företag på plattformen. De vill att ni ska annonsera och de hjälper er med det. (Det är ju trots allt ingen välgörenhet de sysslar med, utan de tjänar sina pengar på annonser).

Facebook Ads manager är inte särskilt komplicerat när man väl har satt sig in i tänket och framförallt i verktygets alla möjligheter. Du styr din annons till vem du vill, var du vill, när du vill och med en palett av potentiella intressen, beteenden och vanor.

Om du dessutom lägger ner tid och energi på att skapa en innehållsbank med ett veckoschema till, så har du kommit långt i din digitala marknadsföring. Det här kan du, om intresse och vilja finns, fixa själv på ditt företag.

Kolla in mer om att skapa en innehållsbank här.

Men räcker det?

Nej, är det korta svaret.

Det längre svaret lyder; Nej, det gör det inte så länge det är på sociala plattformar ni verkar. Som namnet avslöjar, Sociala, innebär det i allra högsta grad även en planerad och välkommen tvåvägskommunikation. Med annonser ute som eventuellt justeras på vägen, kommentarer och delningar som ska följas upp inom en rimlig tid och nätverkande på andras sidor för att promota er företagssida, allt det innebär jobb och avsatt tid.

Vårt tips till er företagare är antingen att ta hjälp inom företaget med en tydlig uppdragsbeskrivning och kompetens inom området eller outsourca till någon som sköter det där åt er. Så ni kan fokusera på verksamheten och er digitala närvaro får den tid, kärlek och engagemang som den förtjänar.

För varken hackat eller malet, det gynnar ingen.

Trevlig helg!

#algoritm #facebook #innehållsbank #organisktflöde #annonser #FacebookAdsManager

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba