Locka nya kunder


Man kan dela upp kunder i fyra grupper:

  • Befintliga kunder, de som köper av dig och som du redan har en bra relation med.

  • Nya kunder som precis har tillkommit och konverterat på något sätt och nu är era kunder.

  • Besökare, läsare och följare som vet att du finns men inte gjort något aktivt val/köp ännu.

  • Alla andra som finns på sociala kanaler, personer du inte vet om finns och som inte heller känner till dig.

Företagets flöden, tonalitet och tilltal bör i huvudsak fokusera på de tre första grupperna, med vissa skillnader dem sinsemellan. Däremot, att högt deklarera dina fantastiska produkter och tjänster på de som aldrig hört talas om dig, förstår vi alla är ganska bortkastade pengar, för att inte tala om slösad tid.

Jag hörde jämförelsen för ett tag sedan; du går väl inte fram till en random person på gatan och friar, eller hur? Inte heller skylta upp i ansiktet att någon ska köpa era varor? Det krävs en relation först, som man kan bygga vidare på.

Hur ska ni göra då?

Börja med att definiera den fjärde målgruppen, så ingående ni kan. Försök att tänka förbi kön och ålder (som egentligen inte säger särskilt mycket om en person) och fokusera på deras intressen, beteenden och var de finns i den digitala världen. Skapa content som lockar intresset, innehåll som är både nyttigt och relevant för gruppen. Tänk också på att hellre fokusera på innehåll av god kvalitet på ett fåtal plattformar än att massproducera för en större mängd.

Kvalitet och relevans!

Dela med er av er kunskap inom företagets område och allteftersom bygger ni ert varumärke som en ledande inom branschen, en slags expert på just ert område. Bilden av att ni vet vad ni talar om, väger tyngre än att ni skriver det på en annons. Bygg ert varumärke. Bygg bilden av ert företag.

Bevaka era valda konton kontinuerligt, häng med i eventuella kommentarer och frågor. Var personlig i tilltalet men även i inläggen. Låt personen som skriver för företaget lysa igenom i texterna. (Personlig, alltså inte privat). Visa att ni finns där för era kunder och läsare.

Är du en kul person som gillar att skämta och tar livet med en klackspark? Visa det i era texter. Är du däremot en tänkare som gärna funderar ut klurigheter och lösningar på problem? Visa det i era texter.

När ni har skapat en bra text så kan ni, med fördel använda den, i lite olika tappningar, i flera av de valda kanalerna. Kanske hitta en kortare och mer slagkraftig sammanfattning till Twitter? Mer fokus på bild till Instagram? Eller samma text men med en mer professionell betoning till LinkedIn? Tänk kvalitet men samtidigt effektivitet.

Använd er av bilder, statistik, rörligt material i så stor utsträckning som möjligt. Vi människor är ganska lata (eller effektivitetssökande) och blir överösta med information 24/7 så säg det du vill säga och förmedla det på ett smartare och illustrativt sätt.

Jag hörde någonstans att vi läsare bara de första 5–7 orden i text, innan vi avgör om det är värt att läsa vidare. (Dessutom föredrar vi tydligen ord som har max sju bokstäver). Om det stämmer eller inte, vet jag inte, men jag tror att det kan vara en bra riktlinje att ha med sig i bakhuvudet.

Sammanfattning

  • Fånga intresset

  • Finns med i flöden där målgruppen finns

  • Visa vad ni kan

  • Våga vara experter inom området

  • Skapa relationer.

#målgrupp #relevans #contentmarketing

Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba