top of page

Hur du lyckas med hashtags!


Du ser dessa markerade ord lite här och var på sociala medier, men vad kan man använda dessa till?

Är det bara att stoppa in vilka ord som helst, lite var som helst eller kan och bör man tänka strategiskt istället?

Såklart du kan och såklart att du ska.

De vanligaste plattformarna att använda hashtags på är Twitter och Instagram, men även på LinkedIn kan du se dessa i vissa inlägg. Däremot har de inte fått samma genomslag på Facebook, även om funktionen finns där.

Du kan använda både bokstäver och siffror men däremot fungerar inte specialtecken som %&=.

Syftet med hashtags är naturligtvis att göra ditt inlägg sökbart och på så sätt höja synligheten för dig och ditt företag.

dator solenum

Men hur gör man då?

Jag delar upp hashtaggarna nedan i fyra kategorier utefter olika syften och användningsområden.

Topp-hashtags

Dessa är mycket populära, har stor användarskara och är generella. Exempel på en topp-hahstag kan vara #socialmedia. Dels för att fungerar på engelska och dels för att många använder det och det täcker in ett stort verksamhetsområde. Andra ord kan vara #business eller #fitness.

Topp-taggarna boostar ditt inlägg snabbt men under kort tid (från ett par sekunder till någon minut). Det kan ge dig ett par likes snabbt innan inlägget försvinner i mängden.

Var dock varsam med topp-hashtags med fler än 500 000 poster kopplade till sig, då dessa ofta lockar till sig botar av olika slag.

Populära hashtags

De mer normal-populära hashtaggarna (cirka 10 000-100 000 kopplade poster) har lite samma funktion, men då konkurrensen är mindre håller de något längre, upp till en timme.

En kombination av dessa två kategorier ger alltså en snabb boost och en längre livslängd. Det är dessa två som kan ge en stor spridning.

Bransch hashtags

Underlätta för de som intresserade av din bransch genom att använda hashtags som är mer specifika. Här kan du även ha hashtags som är direkt lokala och speciella, ex #stockholmsfrisör eller #inredningförkontor.

Här är spridningen inte lika stor men den prickar in din målgrupp och är på så sätt mer värdefull.

Varumärke hashtags

Dessa är mycket specifika för just Ditt varumärke och produkt. De kan även vara kampanjrelaterade till en aktuell händelse/event/release.

Målsättningen är att hitta en kombination av de fyra kategorierna för ditt inlägg, cirka 2-5 per kategori.

Okej, då har vi klurat ut användningsområden, men sen då?

Bara sitta och hoppas på det bästa? Nej, jag är inget stort fan av ”hoppas-att-det-funkar-metoder”.

Nu börjar arbetet med hashtags!

Följ dessa steg och se hur du får resultat:

1. När du har skriver ditt inlägg och bestämmer dig för vilka hashtags du ska använda så placerar du dessa längst ner i inlägget. Alternativt som en kommentar till ditt eget inlägg.

Ge publiceringen ett rent intryck och undvik att blanda text och taggar.

2. Efter publiceringen går du tillbaka till ditt inlägg och klickar på första hashtaggen. Du får då upp en lista på de senaste och mest populära inläggen som använt just ditt ord.

Interagera med ex 5 konton (gilla, följ eller kommentera). Viktigt är naturligtvis att du är genuint intresserad av de konton du interagerar med. Skapa relationer!

Syftet är att skapa nyfikenhet för ditt inlägg och varumärke, genom att interagera med likasinnade som redan är intresserade av ditt område.

3. Gå vidare till nästa hashtag i ditt inlägg och upprepa efter tid och lust.

Bonustips!

Kolla in dina konkurrenter, vilka hashtags använder de? Vilka är specifika för branschen och vilka är mer generella?

Tänk på att alltid ha ett mellanrum mellan taggarna! Alltför ofta ser jag orden stå ihop, ex #bransch#syfte#mellanrum. Det blir då som ett enda långt ord med #-tecken lite här och var, och är inte sökbart.

Du kan använda upp till 30 hashtags per inlägg, men du behöver inte göra det. Känn av vad som känns naturligt och relevant.

Ha koll på vilka ord som trendar i din bransch just nu. Surfa på vågen!

Angående relevant…jag vill betona det ytterligare. Tänk dig in i vad du själv skulle söka på för ord och använd sådana.

Ord som #alltså #jag #är säger ingenting om ditt inlägg, målgrupp eller syfte. Undvik liknande i företagssammanhang.

Kommentera gärna nedan om du har tankar, frågor eller vill tillägga något.

Vi hörs!

Solenum Jennie

bottom of page