Hur ska man använda hashtags?

Få funktioner, metoder och tips skapar lika många funderingar som dessa små rackare.

1. Vad är det?

2. Var ska de placeras?

3. Hur ofta?

4. Vilka hashtags är bra?

5. Ger det verkligen något resultat tillbaka?

Här benar jag ut och svarar på dessa frågor. Och jag börjar med JA.

Du ska använda hashtags.

De kanaler där de är mest effektiva är Instagram och Twitter.

Du kan (och bör) använda de med måtta även på LinkedIn, där har de än så länga inte samma vikt för spridning.

Facebook däremot…nämen strunta i hashtags där.


1. Vad är hashtags?

Tänk dig hashtags som plattformens Google. Du söker på ett ord och får upp en lista på inlägg där ordet finns med.

Genom hashtags gör du alltså ditt inlägg sökbart, och därmed får det mer spridning och når fler konton.

Utan hashtags i ditt inlägg, kan det endast ses av dina följare.

Men det du behöver minnas är att ett inlägg släpps endast upp för några procent av dina följare, efter att du har publicerat.

För större spridning behöver följarna interagera med det i ett tidigt skede.

Hashtags ökar på den möjligheten.


2. Var ska de placeras?

Var du placerar dina hashtags spelar ingen roll för algoritmen. Däremot kan det vara smart att tänka på att inlägget ska vara enkelt att läsa, så därför bör du undvika att placera för många hashtags i själva texten.


Mitt tips är att antingen placera de längst ner i inlägget eller som första kommentar.

Smak och tycke får avgöra.


3. Hur ofta ska jag använda hashtags?

Hashtags ska du använda vid varje inlägg du skriver. Varje gång.

Om du tycker att det låter jobbigt eller att du oftast är på språng när du postar på Instagram så har jag ett supertips till dig:

  • Gör färdiga hashtagslistor och skriv in de i ex Anteckningar på din mobil.

  • När du väl ska posta ett inlägg så behöver du bara copy/paste och tadaa ditt inlägg är komplett!

Du kan även använda hashtags i din profiltext, Stories och Reels.


4. Vilka hashtags är bra?

Svår fråga, det är lite som att fråga vilken glass-smak som är godast eller vilken färg som är finast. Det beror på dig, din biz, ditt syfte och framför allt din målgrupp.


Vilka ord söker dina följare på? Vilka ord skulle du googla efter för att hitta dig?


Ett bra tips är att blanda små och stora ord, vilket innebär smala ord som har färre inlägg kopplade till sig (ex 10 000) och större ord som har många inlägg kopplade till sig (ex 1 miljon).


5. Ger de verkligen resultat tillbaka?

Om du har ett företagskonto och därmed kan se statistik, så ser du enkelt vilken tillbaka-kaka du får av dina hashtags.

I statistiken kan du se exakt hur många visningar ditt inlägg har fått genom taggarna.

Dessa skulle du ha missat om du inte använde dig av hashtags i inlägget.


Pro-tips!💥
Kolla in dina konkurrenter och se efter vilka hashtags de använder.
Kolla även in dina drömkunders inlägg och se efter vilka ord de använder.

Vill du ha fler tips kring hashtags så kollar du in det här blogginlägget!


Lycka till!



Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba