Har du koll på alla ord?

Om du spenderar tid online, har ett företag och arbetar aktivt med ditt sälj, så kommer du förr eller senare stöta på ord som är bra att känna till.


När jag var i början av min företagsresa hade jag så många frågor kring dessa ord och förkortningar, men kände mig alltför dum för att fråga vad de betyder.


Det visade sig att det finns, nästintill, hur många ord som helst, men de allra vanligaste har jag samlat nedan.


Så fundera inte längre, för här är ordlistan:


Lead – En person som på olika sätt har visat intresse för ditt varumärke eller erbjudanden.


Funnel – Kundresan för alla dina kunder. Från att inte veta vem du är, till att följa dig, därefter kolla in din webshop och bli din kund. De olika stegen man tar innan köp.


Freebie – En gratisgrej av värde som en person får i utbyte mot att lämna sin epostadress till dig.


SoMe – Förkortning av sociala medier.


Konvertering – En förändring av något slag. Ex. från läsare till följare eller från prenumerant till kund.


Scarcity/Fomo – En känsla av att missa ett erbjudande, ex att rabatten gäller endast under helgen eller att du endast har 3 platser kvar. Fear of missing out.


ROI – Return of Investment, det du får tillbaka vid en investering. Ex om du kör en annons för 1000 kronor och det genererar försäljning för 5000 kronor.


Copywriting – Skrivteknik för reklam, marknadsföring och sälj.


Content marketing – Skrivteknik för innehåll, ex sociala inlägg, bloggar, produktsidor och web.


Content Pillars – Dina huvudområden som du skapar inlägg kring.


SEO – Sökmotoroptimering, hur du genom väl valda nyckelord hjälper algoritmer att visa ditt innehåll för rätt mottagare.


UGC – User generated content, en metod där användarna själva skapar innehåll helt eller delvis, Facebook och övriga sociala kanaler är exempel på detta. En del stora varumärken är bra på detta ex Starbucks och Dove, där användarna skickar in innehåll till sociala kanaler när de själva använder produkten.


Buyer persona – Din ultiamata kund, så personifierad som möjligt.


WOM – Word of Mouth, den mest effektiva metoden för sälj, där personer tipsar varandra om dina produkter.


CPL – Cost per Lead, mätvärde på hur mycket varje lead har kostat vid ex en annonskampanj.


Landningssida – Sidan man kommer till när man klickar på ex en annonskampanj. Sidan har endast ett syfte, att få din lead att konvertera.


Tacksida – Sidan man kommer till efter konvertering.


A/B-tester – En metod där man jämför ex två nästintill liknande annonser med varandra, för att se vad som fungerar bäst.



Saknar du några ord här i listan?

Skicka mig ett mail så lägger jag till det!



/Jennie