top of page

3 tips på hur du bygger din epostlista

Du har garanterat hört någon säga att du borde bygga på din epostlista, eller hur?


Att pengarna finns i listan eller att det är METODEN med stort M som gäller för att skapa både relationer, intäkter och förmånen att dyka upp hemma hos folk.

Och du…det stämmer alltsammans!


Jag prenumererar på mängder av nyhetsbrev som ger mig massor av tips och idéer, nya sätt att tänka och utmana mig själv.

Jag är inte svårflörtad alls på det sättet!😂

Och om jag får gissa, så tror jag detsamma om dig.


Vill du komma igång med din egen epostlista?


1. Vilken plattform vill du använda?

Det finns tusen åter tusen på marknaden och det gäller att hitta en bra plattform som hjälper dig.


Bra att kolla efter:

  • Optin, hur ser själva rutan ut? Dvs där den blivande prenumeranten fyller i sina uppgifter. Passar den in utseendemässigt på din hemsida?

  • Automatisering, kanske inte det du börjar med allra först men väl värt att fundera på efter ett tag.

  • Filtrering och segmentering. Det ger dig möjligheter att segmentera dina prenumeranter efter olika behov.

  • Statistik som ger dig en bra översikt på öppningsfrekvens och klick på länk.

  • Hur lätt är den att komma igång med? Välj hellre en enkel plattform än en snygg och avancerad och fokusera på att bygga din lista istället för fundera på tekniska lösningar.


2. Hur ska du locka in prenumeranter till din lista?

Jo, genom att använda en freebie av något slag. En gratisgrej som man får tillgång till genom att lämna sin mailadress.

Vilken slags freebie passar dig och ditt företag?

Det kan exempelvis vara en checklista, gratis foton eller en rabattkod. Det som avgör är din verksamhet och vad som kan attrahera din målgrupp.


3. Hur ser din strategi och syfte ut?

Vad ska du dela med dig av till dina prenumeranter och hur ofta? Genom att lägga en grund för din epostlista så vet vad du ska skriva och när, det ger dig en kontinuitet och tydlighet som gör att prenumeranterna känner sig trygga med dig.

  • Vill du peka dem mot ett blogginlägg?

  • Vill du dela värde och erbjuda läsarna att köpa något?

  • Vill du vara personlig eller hålla dig strikt businessaktig?

Sätt dina ramar och se till att du kan hålla dessa långsiktigt. Dina prenumeranter litar på att du levererar det du har utlovat.


Bonustips!

Att bygga sin epostlista organiskt, dvs utan köpta annonser, är ett långsiktigt arbete. Även om du kanske inte är helt klar med din idé, erbjudanden eller ditt företag ännu, så vinner du på att starta med epostlista idag.


Lycka till!

bottom of page