top of page

3 trender för din copywriting i säljande texter

Vad du skriver har en oerhörd kraft över ditt resultat.


Du vill fånga in och leda läsaren vidare, men hur gör man det?

(Och nej, jag pratar inte om clickbaits med extraordinära löften och/eller hot.)

 


Att skriva bra copywriting kräver träning och tid, det kräver också att våga tänka utanför boxen genom att gå förbi sitt första textförslag.



Jag har pratat och utbildat inom content och copy länge nu, men ändå trillar jag dit ibland; I det tråkiga.


Numera har jag en väldigt enkel metod mot detta:

1.       Skriv texten.

2.       Skriv om den, fast bättre den här gången.

 

(Det kan låta som ett skämt, men det är också väldigt sant och effektivt.🙂)



Låt mig få dela med mig av 3 kanontips för dig som vill fila på dina texter och säljande budskap:

 

 


  1. Skriv mer som du pratar och mindre som en AI-robot.


Jag ser det här överallt; så fort det man säger kommer i skrift så lägger man till lite finare ord, stelnar till formatet med mål att då uppfattas som 'professionell'.


Vet du vad, du kan uppfattas som seriös även när texten är mer som än konversation.

Genom att du låter visst talspråk finnas kvar så blir melodin också mer inkännande och relationsbyggande.

(Självklart ska du undvika att stava fel, felsyftningar och för mycket talspråk. Det ska fortfarande vara korrekt och läsbart.)


Jämför dessa exempel:

”Vårt bolag ger dig de bästa lösningarna för effektiv lönehantering.”


”Börjar stressen krypa på framåt mitten av månaden? Vi fattar, och just därför blir vi superglada att få hjälpa dig med lönehanteringen. Maila oss idag så tar vi en fika och snackar.”


✔️Vilken känns mer som en människa man vill kontakta?

 


 

2. Använd mer storytelling.


Ända sedan lägereldens begynnelse har berättelser påverkat oss, vi samlades för att lyssna till vad våra medmänniskor hade för erfarenheter.

(Kände du värmen från elden?)


Öppen eld

Och vet du vad, det behöver inte vara så komplicerat eller omfattande.

Det kan räcka med ett par korta meningar för att fånga in uppmärksamheten.

Måla upp en situation, strössla med känslor och bjud in oss i texten.



Jämför dessa exempel:

”Här är tre ljusstakar i olika storlekar och dessa kostar 149 kronor och uppåt.”


”I förra veckan hade vi strömavbrott här hemma. Totalt kolsvart överallt.

Gissa hur glad jag blev när jag lyckades treva mig fram till mina nya ljusstakar.

Att tändstickorna låg strax bredvid, ja det var mest tur!

Vill du också att dessa ska dekorera ditt hem? Kom in till vår butik idag.”

 

✔️En helt annan upplevelse av produkten, eller hur?

 


 

3. Skriv din text med ett tydligt syfte och mål.


Ibland och framför allt om vi vill sälja, så har vi en tendens att ludda till saker och ting.

Som en katt kring het gröt antyder vi att vi har något att sälja och varför, men syftet är inte tydligt för någon (förutom oss själva).


Genom att från början tydligt berätta vad du kommer att skriva om, gör du det enklare för dig själv och mycket enklare även för mottagaren.


Jämför dessa exempel:

”Vårt gymkort ger dig tillgång till träningslokalerna dygnet runt.”


”Ta ett steg framåt genom att köpa vårt gymkort. Du har tillgång till tränningslokalerna dygnet runt vilket hjälper dig att komma i form innan sommaren.

Klicka på länken för att köpa."


✔️Vilket alternativ uppfattar du bäst hur man blir deras kund?

 

 

Vilket tips tar du extra mycket till dig?

 

bottom of page