top of page

Hur funkar vi människor vid sälj?

Jag var oerhört osäker på säljdelen när jag skapade mina första kurser online.

Vill någon verkligen köpa detta?

Och jag minns det första pinget; ”Du har en ny kursdeltagare”.

Jag trodde knappt att det var sant.

Det var beviset jag behövde. Det funkade.

 

Så är det.

När din första kund köper av dig, så har du beviset på att du gör rätt. Att det funkar.


Nästa steg kan vara att skala upp, justera eller utöka, för att få fler kunder.

Men grunden är rätt lagd.

 

Nu flera år senare har jag självklart utvecklats och framför allt, nördat ner mig i säljpsykologi och mönster.


Hur funkar vi människor egentligen när det kommer till sälj?

Det som funkar för dig, funkar även ofta på andra.


 

Här är en lista som är otroligt nyttig när du skapar dina säljprocesser:

 

Vi är mer intresserade av känslan och det förväntade resultatet än av alla detaljer som ingår.

Visst, om du erbjuder ett coachingprogram kan det vara bra att veta när träffarna äger rum. Men ditt främsta säljargument är resultatet efteråt, inte exakt upplägg för varje träff.

 

Vi är väldigt osäkra och samtidigt självcentrerade.

Har du positionerat dig som kunnig inom ditt område och om du har en tydlighet kring vilket problem du löser och hur, så följer vi dig gärna.

Led vägen och visa hur vi köper dina tjänster!

 

Vi har förtroende och köper av de som påminner om oss själva.

Om du har kämpat med samma problem som jag har, och har lyckats att övervinna det. Då ökar mitt förtroende för dig. Du var som mig, men tog dig förbi hindret, dig vill jag köpa av!

 

Om vi ställs inför många val, väljer vi oftast inget.

Det här är mitt tyngsta argument mot länkträd* i din profil. När du väl får en person att klicka på länken så vill du leda den rätt, inte låta den bli lockad av alla möjliga saker du har länkar till.

 

Vi har ett superkort uppmärksamhetsspann.

Om vi trillar på ditt inlägg, som ser intressant ut, men som tar för långa vägar till huvudbudskapet, så är risken stor att vi scrollar vidare.

Absolut, långa texter kan fungera för rätt målgrupp och på rätt plats, men generellt så är vi brutala med vårt tålamod.

 

Vi köper oftast inte vid första anblick.

En del av mina kunder köper en onlinekurs eller 1:1-sittning efter att de har följt mig i flera år. Det tar tid att bygga förtroende, det ska vara rätt tajming och ibland behöver vi landa i köpbeslutet. Ge inte upp utan fortsätt att posta online!

 

Vi köper inte en produkt, vi köper en lösning.

Det här gäller till 100% i alla branscher, alla målgrupper och alla prisklasser.

Löser du inget problem, blir det tufft med försäljningen. Har du inget uppenbart problem som du löser, gå tillbaka till skrivbordet och fundera ut en vinkling.

 

Vi lockas till dem som underhåller oss.

Med all konkurrens online och irl, så är vi som målgrupp snåla med uppmärksamheten.

Vi vill, på ett eller annat sätt, bli underhållna. (Sedan kan vi fundera, vrida och modifiera vad ’underhållning’ betyder för just din målgrupp.)

Är det bara jag som får lite Maximus-vibbar här? ”Are you not entertained?”😉

 

Vi älskar berättelser.

När du adderar storytelling till det du säljer, lägger du till känslor och upplevelser, vilket vi gärna deltar i.

Måla upp dina erbjudanden, få oss att vara delaktiga och visa oss skillnaden mellan problem och lösning.

 

 

Fundera gärna över hur du kan implementera detta i dina budskap, texter och innehåll.


Lycka till!

 

 

 

*Ett länkträd kan vara en länk ut som du placerar på din profilsida på ex Instagram. Därifrån kommer man till en sida med flera olika länkar, ex kontakt, din blogg eller webbshop.

bottom of page