top of page

Hur du skriver en konverterande copy till din annons.

Annonsering är uppdelat i flera delar.


Dels har du själva verktyget, det tekniska. I det anger du alla variabler, villkor, målgrupp, budget och allt däremellan. Allt detta sker bakom kulisserna.


Dels har du det första som din målgrupp ser; själva bilden eller videon. Den visuella upplevelsen av din annons i flödet och det som ofta avgör ifall man stannar till eller scrollar vidare.


Och som sista del har du texten, det som avgör om man vill göra handling av annonsen eller inte.

Här vill jag fokusera på den sistnämna delen, hur du kan tänka för att få bra resultat genom din copy.


Det tekniska och det visuella i all ära, men copyn kan vara den avgörande faktorn för att få någon att klicka på annonsen.

Det du skriver, din text och dina ordval.



Här är 5 tips till dig som just nu sliter håret för hur du ska skriva:



Din hook.


Det är den första meningen som vi ser och som avgör om vi klickar på Visa mer.

Här vill du ge läsaren en snabb, tydlig och lockande uppfattning om vad din annons handlar om.

Är din annons rätt för personen?

Enkelt slår fancy alla dagar om året. Så även om man kanske lockas av att vara fyndig eller finurlig, så vinner du på enkelhet.




Tala direkt till läsaren.


Det här handlar inte om dig, det handlar inte heller om ditt företag.

Dessutom handlar det inte heller särskilt mycket om vad du vill sälja.


Det handlar om mottagaren.


  • Visa det genom texten och prata direkt till deras situation, behov, problem eller önskelägen.

  • Använd fler du istället för jag. (Räkna gärna igenom respektive ord innan du publicerar.)

  • Lär dig hur din målgrupp talar och beskriver problemet som du kan lösa. Använd deras ord, begrepp och fraser.




Pain points.


Genom att veta och visa på deras pain points gör du det lättare att prata om lösningen.

  • Vad är jobbigt eller utmanande?

  • Hur känns det?

  • Vad missar man på grund av det?

  • Kanske har du befunnit dig i deras situation?

  • Kan du använda egenupplevd storytelling?


Med pain points menar jag inte att trycka på reell smärta eller manipulera, snarare motsatsen. Du visar empati och att du förstår kundens situation.

Lyssna och var intresserad av deras situation.






Presentera lösningen.


Erbjud lösningen på deras pain point och visa den genom känslor och transformation.

  • Hur ser deras situation ut efter köpet?

  • Hur känns det efteråt?

  • Hur underlättar din produkt deras liv?

  • Lyft upp viktiga detaljer och fördelar.


I stort är slutresultatet viktigare än detaljerna i erbjudandet. Men beroende på vad du säljer så kan just fördelarna med ditt erbjudande vara avgörande.

Vilka är fördelarna kontra att inte köpa av dig?


Använd deras pain point i kombination med en empatisk lösning.




En tydlig CTA.


Ta läsaren i hand och led denne vidare i processen och här är din CTA ( uppmaning till nästa steg) en viktig faktor.


Om du saknar en CTA är risken väldigt stor att personen scrollar vidare och glömmer din annons.

  • Vill du att man ska registrera sig, skriv det.

  • Vill du att man ska boka tid hos dig, skriv det.

  • Undvik att snurra in din uppmaning i fyndiga fraser och satsa på tydlighet istället.


Lycka till!

bottom of page