Har du testat annonsering men inte fått de resultat du hade hoppats på?
Annonsering i sig behöver inte vara så svårt.
Verktyget har visserligen mängder av val och saker att tänka på.
Men oftast är det något annat som gör att en annons inte lyckas.
Saker som du, med några enkla medel kan justera.
3 misstag många gör vid annonsering:
1. Erbjudandet är inte bra nog.
Aj!
Det är betydligt enklare att tänka att verktyget, botarna eller placeringarna var fel, när det till syvende och sist handlar om vad du vill sälja.
Är det något andra vill ha?
Är det något andra behöver?
Är slutresultatet tydligt nog?
2. Du är inne och duttar för mycket.
Ja, när annonsen är redo och du klickar på publicera – Låt den vara!
Nu behöver Facebooks alla botar lite egentid för att hitta rätt målgrupp till din annons.
Den här egentiden kallas för inlärningsfasen och kan pågå 2-4 dagar (ibland längre än så). Om du tittar för mycket på resultatet nu, kan du få fel uppfattning, då botarna letar efter den perfekta målgruppen för dig.
Varje gång du är inne och ändrar något, stör du det arbetet och botarna behöver börja om.
3. Du fokuserar på fel siffror.
Jag förstår, när en annons är igång, är man nyfiken och vill följa med på varenda klick och varenda räckviddsdata.
Det är lätt att man tittar för mycket på fel saker.
Du kanske tittar på vad varje klick till hemsidan kostar dig, när du i själva verket ska tänka större.
Vad ger det dig i ett större perspektiv?
Vad är din Return of Investment (ROI)?
Lycka till!
Comments