top of page

Hur annonserar du på Instagram?

Betald annonsering bör ingå som en del i din plan för marknadsföringen.

Organisk trafik i all ära, du växer och når personer, helt gratis (förutom tid och kreativitet förstås), men den betalda trafiken är viktig likaså.


Den största fördelen är såklart att du kan styra över vem som ser vad, genom att använda olika målgrupper i din annonsering.


Frågan är då; Hur gör man?

Första steget är att förstå skillnaden mellan ett sponsrat inlägg och en annonskampanj.


Sponsrat inlägg

Här tar du ett redan publicerat inlägg, som du lägger en budget på, för att nå fler ur en särskild målgrupp.

Du kan göra detta antingen direkt i Instagram-appen eller via Meta Business Suite.

Det här är en förenklad annonsering som kan ge dig fler följare och ett uppsving för ett speciellt inlägg.


Jag rekommenderar att då och då testa ett sponsrat inlägg för att få en extra skjuts på ditt konto.


Annonskampanj

Du skapar din kompletta kampanj i Ads Manager.

Här sätter du ett syfte för annonsen, målgrupp och budget och dessutom har du möjlighet att välja var du vill att annonsen ska synas.


I verktyget skapar du också den kreativa delen av annonsen. Du laddar upp bilder/videos och jobbar med din copywriting.

Du har också tillgång till mängder av data, som du kan analysera efter genomgången kampanj.


Några tips för en lyckad annonskampanj:

  • Ha ett tydligt erbjudande.

  • Skapa en tydlig och enkel landningssida (dit man kommer när man klickar på länken).

  • Rikta annonsen mot en särskild målgrupp i taget. Har du fler målgrupper? Kör då flera annonser för att veta vad som funkar bäst.

  • Börja med en hyfsat låg budget och arbeta den uppåt vid behov.

  • Låt annonsen köra på under ett par veckor utan förändringar.


Om du är nyfiken på att komma igång med annonsering, kan ett första steg vara att testa ett sponsrat inlägg.

Det har kortast inlärningskurva och du får erfarenheter och inblick i annonseringen på ett bra sätt.


Vad behöver du precis i starten?

  • Ett företagskonto på Facebook.

  • Annonskonto på Meta Business Suite (Business Manager).

  • Ett kontokort som annonskostnaden dras ifrån.

  • En hemsida eller landningssida som du riktar trafiken till.

  • Lite tid och tålamod för att följa stegen...


Pst! Har du laddat ner checklistan för annonsering? Gör det här!


Lycka till!

bottom of page