top of page

När ska man använda annonser och när ska man undvika det?

Att annonsera på Facebook och Instagram är otroligt prisvärt, effektivt och mätbart.

Om du tänker tillbaka, ja det räcker med 10 år, så innebar annonsering en ruta i dagstidningen och en placering som du inte hade kontroll över.


  • Det var dyrt.

  • Du hade ingen aning om vem som skulle se den och när.

  • Du fick ingen information om vad som hände efter att läsaren hade sett annonsen.

Till den största delen innebar det att du slängde pengar rakt i sjön.

Dagens annonskampanjer då? Är de alltid lyckade, når rätt målgrupp och ger dig en superklar bild av hur det ser ut från visning till köp?


Nej, inte alltid. Fortfarande är det många som kastar pengarna i den där sjön igen.


Så den stora frågan är:


När ska man annonsera och när ska man undvika det?

Vi börjar med när du inte ska lägga pengarna på en annons.


(Kom ihåg att jag talar om generella regler, som fungerar för de allra flesta branscher och företag. Det härliga med det här är att du kan hitta din nisch, din version av vad som fungerar bäst för dig.)


Annonsera inte om…

  • Du inte har det tydligt för dig vad du vill med din närvaro på sociala kanaler.

  • Du inte har något att sälja.

  • Du inte har en färdig hemsida, landningssida eller webshop att leda dina läsare till.

  • Du ännu inte har skapat en kontinuitet bland dina organiska inlägg.

  • Du satsar dina sista slantar och vill ha ett snabbt resultat.

För att en annonseringskampanj, som även om den är förhållandevis billig ändå kostar en slant, ska fungera behöver du tydlighet.

Tydllighet är din nyckel.

Du behöver:

  • Veta vad dina följare vill ha.

  • Veta vad du vill och vad du kan erbjuda.

  • Veta vart du ska peka din annons mot.

  • Veta hur nästa steg i din funnel ser ut.

  • Ha is i magen och tänka långsiktigt.

 

Ok, NÄR ska du annonsera då?

En annonskampanj passar bra när:

  • Du har något konkret att sälja.

  • Du har en landningssida på plats och en tydlighet i din funnel kring vad som händer härnäst.

  • Du har en kontinuitet bland dina inlägg så läsarna som ser din annons och kikar in på din profil, ser att du är aktiv, levande och engagerad.

  • Du har tid och möjlighet att göra flera annonser och A/B-testa vilken som fungerar bäst.

  • Du har klart för dig vilken målgrupp du vänder dig till och du vet vad den vill ha.

Vill du ha vägledning i när du ska annonsera, hur du ska gå tillväga i Ads Manager-verktyget eller vill utforma konverterande annonser?



Skrivbok och en penna
Planering och tydlighet är nyckeln till en lyckad annonskampanj.

コメント


bottom of page