top of page

Hur du tar fram en superstrategi för din business!


Vad vill du uppnå på sociala kanaler? Varför är du och ditt företag där?

Enkla frågor som kanske ger enkla och direkta svar. Men jag vill att du stannar upp och tänker en stund på svaret.

Vad och varför?

Är ditt svar kanske ”för att synas” eller ”jag vill uppnå ett starkt varumärke”?

En bra början, men jag ber dig gå ännu djupare och konkretisera ditt svar.

lampor som lyser upp

Du kanske förstår den oerhörda tillgång och möjlighet som sociala kanaler kan ge ditt företag, om du använder dessa rätt och strategiskt?

Du ser potentialen med att få med dig följarna bort från plattformen och in till din hemsida, där de kan konvertera till kunder istället?

Du vet styrkan i att kunna bygga ditt varumärke både synligt, starkt och förtroendeingivande?

Fem saker som bör vara på plats för att uppnå detta:

1. Sätt mål. Utgå från ditt Vad och Varför och definiera tydliga, uppnåbara och tidsbestämda mål.

Jag gillar att utgå från SMARTA mål, som ni säkert har kommit i kontakt med i något sammanhang. Här hittar du bra förklaring av Patrik Nordkvist kring just smarta mål.

Som jag tidigare har skrivit om så rekommenderar jag att man använder sig av både långsiktiga mål och kortsiktiga mål, eller till och med dagsmål.

Hur många följare vill jag få in på min hemsida idag? (följdfråga: Hur gör jag det?).

2. Din målgrupp, din ideala kund och din drömkund. Vem och vilka är det? Har du definierat din avatar, din typiska persona?

Demografi, geografi, intressen, nätvanor, begär och önskningar.

Den här personen har du i tankarna när du skriver dina inlägg, hur du använder språket, vilka bildval du gör och tidpunkt för publicering.

3. Välj var du ska vara, vilken social plattform som är den eller de rätta.

Här återgår du till din idealkund, var befinner sig denne?

Kanske väljer du att vara på flera kanaler, men är medveten om att din målgrupp egentligen bara finns på en av dessa. Det är helt okej!

Om jag tar mig själv som exempel, så finns min målgrupp huvudsakligen på LinkedIn och Instagram, men jag väljer att finnas aktiv på Facebook ändå. Jag finns där för kontinuitet och möjlighet till kommunikation, men fokuserar mest på de övriga kanalerna.

 

Jag listar ett gäng plattformar, med lite olika användningsområden och kundgrupper:

LinkedIn är framförallt ett B2B-nätverk, där professionella möten och kontakter görs.

Instagram fokuserar mycket på bilder och foton men har en stor möjlighet till spridning med användandet av hashtags. Har du en verksamhet som gör sig bra på bild eller om du med din kreativitet kan skapa intressanta foton, är detta platsen för dig.

Facebook har ju svängt sitt fokus alltmer till familj och vänner, vilket gör det svårare och svårare för företag och organisationer att synas organiskt. Men jag rekommenderar starkt att använda sig av annonsering där (och på Instagram).

Pinterest är en härlig plattform som dock är större i USA än här i Sverige, men växer alltmer. Användarna är oftast väldigt frekventa och använder plattformen i hög grad innan beslut till köp tas. Otrolig inspirationskälla inom alla möjliga områden.

Twitter är en snabb plattform som till största delen används inom media, journalistik, politik, trender och händelser. Beroende på bransch kan den funka även för dig.

Vilken passar dig?

 

Okej, du har ditt VARFÖR, din MÅLGRUPP och vald KANAL. Nu börjar jobbet.

4. Kontinuitet

Att bygga sitt varumärke i konkurrens av alla andra, tar tid, engagemang och kontinuitet.

Du bör vara där varje dag, varje vecka, varje månad.

För att detta uppdrag ska vara överkomligt och inte fullständigt dränera och stressa dig bör du hitta en plan.

5. Planering och schemaläggning

Hur ofta ska du publicera? Vem är ansvarig skribent? Behöver du ta in någon externt ifrån?

Bestämmer du dig för att sköta detta själv, tipsar jag dig om att avsätta en halvdag i veckan och skriva samtliga inlägg där och då.

Utmanande? Kanske, men jösses vad du sparar tid!

Har du dessutom en innehållsbank på plats, då är det inga problem för dig!

Därefter bestämmer du vilka veckodagar du ska publicera. Kanske använder du dig av något av alla schemaläggningsverktyg som finns eller Facebooks schemaläggningsfunktion.

Funkar det för dig att bara publicera när dagen/tiden är kommen, härligt kör på det!

Sammanställ dessa fem punkters svar i ett dokument på datorn, eller ännu hellre på ett papper som du har lättillgängligt, synligt och inspirerande.

Lycka till!

ordmoln

bottom of page