top of page

6 psykologiska hemligheter


Vi människor är enkla men ändå så komplexa. Men ganska enkla ändå.

Vi gillar ungefär samma saker, utan att veta om det. Dessutom låter vi oss gärna manipuleras i tron om att vi har kontroll.

6 hacks som du kan använda i dina sociala inlägg, bloggtexter eller andra säljande sammanhang.

Hur många känner du igen dig i?

 

Foton

Inget nytt under solen, men behöver ändå lyftas upp.

Genom att använda foton på dig själv och ditt team i sociala kanaler så visar du ansiktet bakom loggan.

Jag tror att du ser skillnaden mellan en autentisk bild och en stock-bild? Så gör även dina läsare. Visa upp dig själv.

Skapa en relation med dina läsare och använd din naturliga röst i texterna. Gör det enkelt och personligt.

Vår fascination över andra människor och framför allt deras ansiktet har vi med oss redan från början. Vad tittar en bebis på? Ansikten, eller hur? (Och sen lampor av någon anledning…)

Människor är intressanta för oss människor.

 

Nyfikenhet

Pocka på nyfikenheten. Vi är alla nyfikna, det är bara att erkänna.

Alla uppfinningar är drivna ur en nyfikenhet att prova på något nytt.

Och vi är så nyfikna, att vi bara blir tvungna att kolla mobilen och våra appar om och om igen.

Genom att skapa en nyfikenhet och förväntan på vad som komma skall, så behåller du följarna hos dig. Ingen vill missa något nyttigt, spännande eller ett bra erbjudande.

Var kontinuerlig och generös. Dela med dig av dig själv, men inte allt på en gång.

 

Rädsla

mobiltelefoner

Rädsla och kärlek. Våra grundläggande känslor som driver oss människor till action.

Dit eller hit. Till eller ifrån.

Rädslan för att missa något gör att vi kollar mobilen hela tiden. Vi vill verkligen inte missa något viktigt.

Vad händer om dina följare inte hänger med bland dina inlägg, inte registrerar sig till ditt event eller inte köper dina varor?

Vad händer om du inser att du missade ett fantastiskt erbjudande på grund av att du inte vågade?

Vilken känsla frammanas?

Det finns forskning som visar att smärtan att missa något är större än tillfredsställelsen av att få något.

 

Gruppen

Människan är inte det enda djuret som har känslan av att tillhöra något som ett av sina basbehov.

Det är en oerhört stark och viktig insikt.

Känslan av att tillhöra en grupp versus känslan av att vara utanför.

Använder ”alla andra” en viss produkt är chansen stor att även du vill göra det.

Referenser på en hemsida är ett exempel på hur du använder människors önskan om grupptillhörighet

.

Det är bara att titta på hur vi är klädda. Ungefär som alla andra? Mer eller mindre.

Vad har vi för mobil? Vilken väska bär vi? Vilka tv-serier tittar vi på?

Om gruppen är i majoritet eller minoritet, det spelar egentligen mindre roll.

Huvudsaken att du tillhör något.

 

Bråttom

Brådskar det?

Vad händer om du behöver ta ett beslut och du har all tid i världen på dig att göra det?

Du tar antagligen din tid på dig.

Om du däremot måste bestämma dig snabbt inom en kort och begränsad tid, snabbar du på beslutet då eller fortsätter du ta din tid?

Vanligtvis skyndar man på beslutet, oavsett om det är på eller av.

Det här hör ihop med rädslan av att missa något, rädslan att inte tillhöra en grupp.

Tidsbegränsade reor är ett typexempel på detta. Ta beslutet NU, annars riskerar du att missa något!

(Oh shit, på torsdag tar rean slut. Det är bäst jag köper det idag!)

 

Ge tillbaka

Låt säga att du är på en restaurang, maten är helt okej, inget märkvärdigt.

Däremot kommer servitören med en chokladbit till kaffet efter maten, bara för att vara schysst.

Vill du ge extra dricks efter det? I de flesta fall är det så. Man vill ge tillbaka.

choklad kaka

Ett annat scenario.

Tänk dig att en bekant till dig kommer över med en födelsedagspresent när du fyller, helt spontant.

Kul? Jobbigt? Kanske.

Chansen är nu stor att du kommer vilja göra detsamma på dennes födelsedag, trots att ni tidigare inte har traditionen att göra det.

Tillbaka-kaka.

Ge något till dina läsare och chansen är stor att de vill ge tillbaka till dig.

/Jennie

Jennie Persson digital strateg

bottom of page