Är du redo, för nu går jag på listan direkt!
1. Okej, det är givet att jag tar den här först; Talk the talk.
Allt du postar; inlägg, foton och videos har en direkt koppling till vem du är och vad ditt företag står för.
Du vet det såklart, men det behöver ibland påminnas om.
Ibland får jag exempelvis frågan hur jag marknadsför mig. Mitt svar är naturligtvis via digitala kanaler, men funderar vidare på hur reaktionen hade varit om jag hade svarat: via affischer på stan eller tidningsannonser. Inte speciellt förtroendeingivande om jag hade använt andra kanaler än de jag säljer, eller hur?
Do you talk the talk (eller walk the walk)?
2. Skriv som du talar.
Det personliga mötet med dig bör även avspeglas i dina bloggtexter och inlägg.
Vi vill lära känna Dig och vi vill känna igen dig även i det skrivna ordet.
Ibland behövs facktermer och begrepp som endast de invigda förstår och kan ta till sig, jag förstår det. Men en bra tumregel är ändå ett enkelt och effektivt språk.
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Albert Einstein var något på spåret där, eller hur?
När du kan något fullt ut, först då kan du även förklara det på ett enkelt sätt.
Alla kanske inte har din förförståelse, så simplifiera och få fler kunder.
Kolla in mina 5 bästa copytips för inspiration!
3. Clickbait.
Japp, vi måste ta upp dessa små beten.
En enkel definition av clickbait är ett inlägg med en pangrubrik med stor attraktion, men med ett fortsatt innehåll i texten som inte uppfyller förväntan.
Inte bra, eller hur?
Har du däremot en fantastisk rubrik som du sedan bygger på med värde i innehållet, kör på!
Det är inte clickbait bara för att den lockar publik.
En enkel regel är alltså;uppfyll det du lovar i rubriken.
(Om man tycker att det är lite underhållande med clickbaits så rekommenderar jag att du kikar in på hashtaggen #stopclickbaits på Instagram. Var förberedd på att bli road/förvånad!)
4. Lyssna – inte bara posta
Jajamen, nu är jag tillbaka på det här igen. Var social på sociala kanaler!
Det gäller dig, mig och alla företag också. (Även de allra största…)
Var där, besvara frågor och kommentarer, kolla runt på andras konton och engagera dig. Visa att du är en människa bakom profilen och loggan och bygg ditt varumärke genom andra profilsidor.
Har du en person som sköter dina kanaler, eller rentav ett helt team? Härligt!
Tips! Lägg ner tid och fokus på att få samtliga att förstå företagets tonalitet, syn på kunden och bilden av ert varumärke. Väl värt tiden!
Här vill jag också betona att ifall du har ett team som jobbar med kanalerna, låt personerna vara sig själva (utifrån de givna ramarna), undvik att anonymisera medarbetarna.
De kan t.ex. gärna skriva sina förnamn när de svarar på kommentarer eller postar företagets inlägg.
Låt det vara transparent istället för en anonym profil.
5. Adjektiv
Hur beskriver du dig och ditt företag?
Om du inte redan har en genomarbetad varumärkesprofil så har jag en toppenövning till dig:
Vilka tre adjektiv beskriver ditt varumärke och företag?
Vilken känsla ska dina kunder ta med sig efter ett möte med dig eller företaget?
Om ditt varumärke är två kända personligheter kombinerade, vilka är de två personerna?
Baserat på dina adjektiv och dina två personligheter, vilken tonalitet talar och skriver du med? Ge gärna 3-5 beskrivningar.
Lycka till!
/Jennie