top of page

3 metoder för ditt sälj på Instagram


Alla företag vill sälja mer, hjälpa fler personer och ha större påverkan på andra.

Där tror jag att de flesta av oss är överens.

 

Många har dessutom förstått att det finns möjligheter med sälj på sociala kanaler.

Stora möjligheter.


Men tyvärr räcker det inte längre med att posta inlägg lite då och då.

Du behöver arbeta fram metoder som fungerar för dig och för din målgrupp.

 

Så hur gör man?

 

Låt mig ge dig 3 exempel:



Lära känna dig, bygga förtroende för dig och köpa av dig.
Process för din funnel

Arbeta med funneltänk i dina inlägg.


Vi köper sällan vid första anblick. Vi behöver vanligtvis mer kött på benen än ett enda inlägg som visas i flödet.


Funneltänk innebär i korta ordalag att vi hjälper personer från att veta att du finns via ett fördjupat förtroendet för dig till att vilja bli din kund.


Det här sker inte automatiskt, utan du behöver medvetet leda personerna framåt i din tratt, aka din funnel.

Den här metoden tar tid men är också en av de mest stabila och nödvändiga sätten att arbeta med sälj på sociala kanaler.


Du behöver regelbundet skapa inlägg som:

  1. Lockar nya följare och nya personer till ditt konto.

  2. Skapar förtroende, bygger relationer och förstärker dig som lösningen på problemet.

  3. Leder vidare till din valda konvertering.

 

 



Sälj direkt på plattformen.


Genom att använda möjligheten till att sända Live kan du skapa en direktupplevelse för kunden.

Vi får se dig, höra dig och kan ställa frågor och få ett omedelbart svar.


Dessa sändningar kan se ut på olika sätt, beroende på vad du vill sälja, exempelvis:


  • Om du säljer en tjänst kan du använda livesändningen till ett webinar i mindre format. Berätta om tjänsten, fördelar, förväntningar, etc och uppmuntra tittarna till att skicka dig ett DM.

  • Om du säljer produkter kan du använda funktionen till att visa upp, prata om och ta in beställningar direkt. Du kan även lägga till en länk som tittarna klickar på för att komma till din webshop.

Här har du möjligheter att få ett direkt sälj men det kräver viss förberedelse, teknik som ljud och ljus samt eventuell hjälp med att svara på DM/inkomna frågor.

 

 

 

Bygg din epostlista med en freebie.


En smidig variant av sälj på sociala kanaler är att använda plattformen mer som ett medel för att bygga epostlistan.

Genom att erbjuda en gratisgrej för kunden i utbyte mot epostadressen, så bygger du en mer pålitlig lösning än att förlita sig helt på sociala kanaler (som du inte äger).


I dina inlägg lyfter du upp och berättar om din freebie, och får personer att klicka på din länk.

Länken leder vidare till optinformuläret där man fyller i sina uppgifter och därefter får access till gratisgrejen.

I dina epostutskick fördjupar du relationen, bygger förtroende, positionerar dig och säljer till dina prenumeranter.

Ett alltmer vanligare sätt att arbeta med sälj online, som ger dig både bra resultat och mer tid över till annat.


Är du redo att lära dig epostmarknadsföring och hur du automatiserar delar av den?

 

 

Vilken av dessa varianter lockar dig mest?


/Jennie



Comments


bottom of page