top of page

5 faktorer som kan få ditt Instagram att växa!

Den största förändringen som har skett på Instagram under det senaste året (och då har det ändå skett en hel del saker), är att plattformen har gått från endast en social plattform till en sökmotor.


Typ Google.


Människor besöker, i allt högre utsträckning, Instagram för att söka efter information, inspiration, tips inför ett köp eller en ny kunskap.

Det skiftet innebär också en förändring för dig som har ett syfte med plattformen. (Aka växa och sälja.)

Många upplever just nu också en nedgång i både räckvidd och engagemang, och tycker att det känns meningslöst att försöka fortsätta.


Min erfarenhet säger mig dock att det är nu du har en guldmöjlighet till förändring och positionering!



5 faktorer för att växa på Instagram:



Hur du vänder på trenden 1 – Nischa ner dig.

Välj ditt ämne och prata direkt till din målgrupp.


Här vet jag att många gärna faller i evighets-ned-nischningen (ja, det är ett nytt ord😉).

Man vill nischa sig och nischa sig till att det knappt blir något kvar. Det är inte det jag menar.


Däremot att renodla ditt företagskonto till företagsrelaterat innehåll.

Inte bilder på dina barnbarn, vad ni åt till middag i lördags eller hunden på kvällspromenad. (Det kan passa in i dina IG Stories, beroende på din verksamhet och övrig tonalitet).

Men du vill vara tydlig på ditt konto.


Du vill bli förknippad med det du sysslar med i företaget. Och det varumärkesbyggandet tar tid och du förlänger den tiden om du samtidigt delar med dig av allt möjligt.


  • Sätt dina Content Pillars, dina områden, och fokusera på dessa.



Hur du vänder på trenden 2 – Skapa innehåll som kontinuerligt berättar för algoritmerna vad du gör.

I skiftet till sökmotorfunktionen, så har nyckelord blivit viktigare.

Med nyckelord menar jag, ord som beskriver ditt område, dina produkter, dina resultat och din målgrupp.


Tips! Om du skulle söka på Google efter det du säljer. Vad skulle du skriva då? Vad skulle de som inte känner till just dig, skriva då? Där har du några av dina nyckelord.


Genom att vara konstant inom ditt område i allt du skapar för plattformen, lär du algoritmen detta och på så sätt gör det enklare för algoritmen att visa ditt innehåll för rätt person.



Hur du vänder på trenden 3 – Använd superlockande rubriker.

Man brukar prata om Hooks, den mening eller ord som man först ser i ditt inlägg.

Dessa kan vara på bilden som grafik eller som första rad i inläggstexten.


Det som gör att man stannar till vid ditt inlägg för att läsa mer.


I våra sociala flöden konkurrerar vi med mängder av andra inlägg.

Kändisar, roliga memes och underhållning är svåra att tävla emot. Lägger vi dessutom in att personen endast ville kika in lite snabbt på plattformen, inser vi att mycket jobbar emot oss.


Så vi behöver göra vårt bästa för att just vårt inlägg ska uppmärksammas.


Tips! När du har en idé till ditt nästa inlägg. Lägg ner ca 80% på första meningen och därefter den övriga texten.


Om vi inte stannar vid ditt inlägg, spelar det övriga innehållet ingen roll alls.



Hur du vänder på trenden 4 – Använd video.

När reels släpptes på Instagram, premierades videoinnehåll rejält för de användare som var snabba på bollen. Den effekten satt kvar länge och gjorde på vissa håll att statiska bilder knappt syntes längre.


Detta medförde att Instagram ändrade på algoritmerna för att balansera upp flödet bättre. Även andra format kunde nu ge bra resultat.


Dock är reels fortfarande en effektiv metod att nå ut till fler, då videoformatet har en egen algoritm som styr.

Så blanda upp ditt innehåll med en stor dos av rörligt!



Hur du vänder på trenden 5 – Skapa MASSOR av innehåll.

Hur ofta du syns i flödet går hand i hand med hur snabbt du växer.

Att kunna förlita sig på ett par inlägg i veckan funkar inte om du är i uppbyggnadsfasen, vi hinner glömma bort dig mellan varven.


Här har du således två alternativ; Att delegera eller att skapa på ett smart sätt.

  • Planera + schemalägga.

  • Återanvänd gammalt innehåll.

  • Skapa mycket vid ett tillfälle.

Förutom att du har en rutin som ger dig större frihet, så får du också stor erfarenhet av innehållsskapande och utvecklas snabbare.




Behöver du hjälp med hur du strategiskt växer och säljer på Instagram?

Jag arbetar med företagare både på kortare och på längre sikt, du är varmt välkommen att kontakta mig.

/Jennie


bottom of page