top of page

5 sätt att boosta dina texter

Att skriva texter kan vara en stor och ibland betungande del i contentskapande online.

Du behöver texter till inlägg, bloggar, produktsidor, sälj, annonser och epost.

Ja, till i stort sett allt online...


Därför vill jag dela med mig av 5 viktiga aspekter kring hur du boostar upp dina texter:



Storytelling

Det är inte en slump att Hollywood fortsätter att producera och tjäna storkovan på filmer. Vi gillar berättelser och vi gillar bra berättare.

När vi skriver texter till sociala inlägg, hamnar vi ofta i antingen fakta (tips, metoder, gör-så-här, våra öppettider etc) eller dagboksskildring (här är vi på konferens, på lunchen, idag gör vi det här etc).


Om du adderar storytelling till det, så har du en helt annan förutsättning att skapa relation och engagemang med innehållet. Måla upp din berättelse, beskriv känslor och miljöer och tänk lite sagoberättande.




Problemlösning

Du har garanterat många gånger hört, att allt sälj handlar om ett problem som ska lösas.

Du kan säkert beskriva vilket problem eller hinder vi har, och att just du är personen som vi ska gå till för att få det löst.


Gott så, men lägg gärna till lösningen och visa oss transformationen.

  • Hur går det till när vi köper av dig?

  • Vad är slutresultatet och hur känns det?

  • Kan vi få se bilder eller videos som styrker det?



Provokation

Känner du till talesättet att "endast döda fiskar följer strömmen”?

Vi vill inte vara en död fisk som gör som alla andra, vi vill vara den levande, energiska och modiga som står för våra värderingar, åsikter eller annorlunda synsätt, eller hur?


  • Fundera gärna över, finns det något inom din bransch som är gängse uppfattning, men som du tycker skaver lite? Något du har annorlunda tankar kring?

Stick ut från andra genom att våga provocera.




AIDA

En beprövad modell inom marknadsföring, som står för Attention – Interest – Desire – Action.


Enkelt beskrivet så behöver vi fånga uppmärksamhet och skapa ett intresse som är så stort att det blir ett begär som ger oss en handling, ex köp.


Samma princip funkar i dina texter.


  • Fånga uppmärksamheten omedelbart. En oerhört viktig punkt; utan att vi stannar till så kommer vi inte heller att läsa resten.

  • Nu när du har uppmärksamheten, hur bibehåller du den? Vad skriver du som gör det värt att läsa resten?

  • Hur skapar du ett begär att ta del av mer innehåll från dig?

  • Hur får du någon att göra något efter inlägget, ex klicka på en länk eller skriva en kommentar?



FOMO (Fear om missing out)

Här kommer en vattendelare; ett erbjudande som finns tillgängligt när som helst, kommer att få svårt att locka kunder.


Jag pratar inte om ”knep” eller hitte-på-villkor, utan om vanlig psykologi; finns det en risk att jag missar ett erbjudande, så tar jag beslutet snabbare.

Kan jag däremot fundera länge på om jag ska köpa X eller inte, så kommer jag troligtvis aldrig att göra det.


FOMO kan se ut på olika sätt. Det kan vara ett erbjudande som bara finns under en begränsad tid, det kan vara en prishöjning eller något extra som försvinner vid en given tidpunkt.

(Och ja, självklart måste du hålla det du lovar. Stänger ditt erbjudande på fredag, så gör det det.)


Vilken av dessa textboostar vill du testa först?


bottom of page