top of page

Checklista för dig som vill chilla i sommar!

Att vara aktiv på sina sociala kanaler är viktigt för att bygga varumärket, skapa leads och konvertera. Men vad händer under sommaren, är det okej att stänga ner ett par veckor?


Jag vill verkligen att du ska känna att du kan vara ledig även när du fortsätter ditt varumärkesbyggande, därför ger jag dig ett par tips på vad du kan göra innan ledigheten.


Japp, det handlar om planering och i viss mån om schemaläggning...

Laptop och en anteckningsbok

Först vill jag lyfta varför det är viktigt att ha en kontinuitet och närvaro även när du inte jobbar:


1. Alla är inte lediga samtidigt.

Även om det är vanligt, här i Sverige, att mycket stängs ner under framför allt juli månad, så gäller det inte alla. I många branscher kör man på precis som vanligt, året om, en del kanske inte har möjlighet att stänga ner och andra har sin bästa tid under just sommarmånaderna.


2. Dina kunder har mer tid.

De kanske är lediga och kan nu äntligen kolla in dina blogginlägg, registrera sig på ditt nyhetsbrev eller köpa den där kursen/tjänsten/produkten. Underskatta inte rastlösheten som kan infinna sig (check på mig själv på den!).


3. Du har en rejäl uppförsbacke att vänta om du släpper din aktivitet under ett par veckor. Går engagemanget ner på ditt konto så kan du tappa följare, algoritmen tolkar dina inlägg som mindre värdefulla och ger dig inte samma puff som innan ledigheten.


Okej, så hur löser du ekvationen Ledig vs Aktiv?
  • Är ni fler än du i företaget? Toppen, dela upp de lediga veckorna mellan er gällande närvaro och fånga upp kommentarer och frågor.

  • Har du inte möjlighet att vara aktiv och närvarande på alla dina valda kanaler? Välj 1-2 stycken och satsa på de.

Innan du går på ledighet:

  • Batch work 1: Fota och skapa ett bildbibliotek som räcker ett par veckor. Planera vilka miljöer du kan fota i, förbered med ett gäng klädombyten och klicka på!

  • Batch work 2: Sätt av ett par timmar i din kalender och skapa, skriv allt content. Matcha ihop med dina fina bilder/grafik/foton.

  • Bestäm vilka datum respektive post ska publiceras och anteckna på lämpligt ställe dessa datum. (Kalender/i telefonen/postitlappar…)

  • Om du är bekväm med ett schemaläggningsverktyg, lägg in allt content där! (Ex. på sådana Plann, Later, Buffer)

Tips! Facebook har ett enkelt schemaläggningsverktyg inbyggt på siten!
  • Kom ihåg att även om du är ledig och ligger i hängmattan, så är det otroligt värdefullt (och nödvändigt) att vara där på plattformen ungefär 20 minuter efter du har publicerat, för att fånga upp kommentarer.



Extratips! Vet du med dig att din aktivitet kommer att vara lägre så rekommenderar jag dig att skriva det på din profilsida. Det skapar större förståelse från dina följare och läsare om de vet att de inte kan förvänta sig ett snabbt svar.


Läs vidare:


/Jennie

bottom of page