top of page

Hur arbetar du långsiktigt på sociala kanaler?

Att ditt arbete online ska vara långsiktigt, det har du garanterat hört förut.

Men vad betyder det egentligen? Hur lång tid är långsiktigt och när är det dags att ändra en strategi som inte ger resultat?


Låt oss djupdyka in i ämnet.


Varför behöver du arbeta långsiktigt?

Om du har ett företag, vilket du som läser detta med stor sannolikhet har, så vill du sälja.

För att sälja behöver du dels något som du säljer och dels berätta att du säljer.


Det funkar tyvärr inte att fokusera på marknadsföring under tre månader och sedan kunna sälja på det, de resterande månaderna på året.


Marknadsföring behövs lika länge som du har företag. Vilket förhoppningsvis är under väldigt lång tid.


Samma gäller på sociala kanaler.

Om du byggt upp ditt varumärke under ett halvår, räcker inte den effekten om du slutar att posta inlägg och berätta om dina erbjudanden.

Du behöver fortsätta.


När kan du förvänta dig resultat?

Det är självklart väldigt olika och beror på olika faktorer:

  • Ditt mål – Vad är ett bra resultat för dig? Hur mäter du dina resultat?

  • Din tid – Hur mycket tid spenderar du med att interagera med andra? Hur mycket kommenterar du eller snackar med andra i Dm's?

  • Din kontinuitet – Hur ofta postar du? Varje dag eller ett par gånger i veckan?


Räkna med att det tar ett par månader för att se resultat. Detta självklart under förutsättning att du håller din strategi och inte ger upp.


När är det dags att justera strategin?

Du har en strategi som du har arbetat efter och följt vad du själv har bestämt, låt den få jobba på en tid innan du tar ett omtag.

Det jag menar med det är 2-3 månader.


Däremot kanske du känner ganska omgående att du vill skala upp till fler inlägg/vecka eller större fokus på interaktion, det kan du självklart göra när som helst.

Om du däremot vill göra det omvända, att minska, kommer du antagligen se konsekvenser av det.


En justering av strategin kan innebära:

  • Testa flera olika format.

  • Ändra vilka veckodagar eller tidpunkter du postar.

  • Byta dina Content pillars (det du skriver om).

  • Byta brandingfärger, foton eller stil.

  • Byta målgrupp och drömkund.


Hur arbetar du långsiktigt på smart och hållbart sätt?

Att många upplever att sociala kanaler är stressande och bidrar till jämförelsehets, är tyvärr inget nytt.

Du behöver vara medveten om riskerna för att eliminera dessa på bästa sätt.


När du startar ditt strategiska arbete online behöver du sätta på dig skyddslappar och fokusera på det du ska göra.

Inte på vad de andra gör.


Planera dina inlägg och skapa gärna mängder vid ett tillfälle i veckan.

Jag vet att många tänker att det inte finns tid att avsätta 2-3 timmar i veckan på innehåll.

Det låter mycket, jag förstår det.

Men om du räknar ihop tiden du skapar ad hoc (beroende på hur många inlägg du postar i veckan), vad hamnar du på då? Sannolikt ligger tiden däromkring eller mer.


Fördelen med att batcha sitt innehåll är mindre stress.


Schemalägger du dessutom, så har du skapat dig en betydligt lugnare situation.


Resultat, följartillväxt och engagemang går upp och ner.

Vissa veckor flyter allt på och kommentarer trillar in utan besvär, andra veckor känner du dig osynlig och börjar till och med att tappa följare.

Det är naturligt.


Oftast handlar det om att du har släppt något ditt fokus.

Det kan vara mindre engagerande inlägg, mindre tid på att prata med andra eller ett minskat fokus på plattformen i stort.


Det är okej.

Vi kan inte vara fantastiska hela tiden.

Fortsätt med din strategi, när energin kommer tillbaka.


Skapa det flöde som du mår bra av.

Du behöver inte följa alla, du behöver inte följa konkurrenter eller andra som mest stressar dig.

Ta bort konton och skapa det flöde du vill se.

De som inspirerar dig, lär dig nytt eller som är skoj.

Det ger dig möjlighet att fokusera på ditt arbete, inte vad alla andra sysslar med.



Det här är inget 100-meterslopp där någon kommer först, arbeta målmedvetet och långsiktigt istället.



Vi ses i flödet!





bottom of page