top of page

Hur du genererar leads med IG Stories


 Ibland ser jag inlägg och annonser lova X antal leads per dag genom just deras system eller app.

Och även om det kanske fungerar så är det är viktigt att förstå skillnaden mellan Lead och Kund.

 

Om du är företagare på Instagram så har du ett slutmål, att få kunder.


Och för att få kunder så behöver du locka personer till ditt konto och göra de intresserade av dig och det du säljer. Så pass mycket att de tar ett steg närmare till att bli din kund.

Det vill säga, de blir en Lead.


För att få Kunder så behöver du Leads.

 

Instagram Stories är som gjort för detta.

 

Här är 3 effektiva sätt att skapa leads genom dina IG Stories:

 

Länken ut.

Till skillnad från dina inlägg så har du här möjlighet till en länk ut från plattformen.

Du kan skapa ett inlägg där du berättar om din produkt på ett oemotståndligt sätt och uppmanar tittaren att klicka på länken direkt från bilden.


länk instagram

Enkelt och tidssparande för följaren och du kan se i statistiken hur stor frekvens av tittarna som klickar sig vidare.


Direkt återkopplad feedback till dig själv!


 

Olika sidor av varumärket.

På Instagram så har du de två olika ytorna; flödet och stories.

Bland dina följare finns det garanterat de som föredrar det ena över det andra, och det finns de som tittar på allt du gör, oavsett placering.


Här har du möjlighet att visa varumärkets olika sidor genom att i flödet lyfta det mer professionella och skapade varumärket och i stories kan du visa mer här-och-nu, spontanitet och ”bakom kulisserna”.


Kom ihåg att för att kunna se en story så behöver tittaren aktivt klicka sig in på den.

Tydligare signal än så kan du knappast få!


Genom att ha en regelbunden avcheckning i statistiken så kan du utkristallisera vilka de mer lojala följarna är, och närma dig dem på olika sätt.


 

Dialog.

Det finns många, och kommer alltfler, interaktiva funktioner till stories, ex omröstning, skicka-vidare och ställ-en-fråga.


Alla är utformade för att hjälpa dig kommunicera med dina följare.


Använd dem.

Ställ en enkel fråga, be tittarna ta ställning till något eller ta temperaturen på ett påstående.

Genom att utforma din fråga klokt så kan du därefter fortsätta din dialog med personen via meddelanden.

 

EXEMPEL:

Du har en freebie med 25 enkla recept för barnfamiljen.


Använd omröstningsstickern och ställ frågan:

Önskar du att du hade fler idéer till vardagsmiddagen?


De som svarar Ja; fortsätt med konversationen i DM och prata mer om ämnet.

Under dialogen berättar du om din freebie och hur man laddar hem den = en ny lead.


 

Om du skulle generera 10 leads om dagen, skulle det bli skillnad för dig i företaget?

 

 

 

Comments


bottom of page