Du som arbetar mycket online, marknadsför, säljer och spenderar timmar på sociala kanaler, du vet vad jag menar när jag säger att vi behöver mycket innehåll.
Det är inlägg, bloggtexter, landningssidor, produktbeskrivningar, kurser, workshops, presentationer, annonser, artiklar och säljtexter.
Du kanske har smugit igång med AI-innehåll och ChatGPT-baserade texter.
Eller så är du som jag och föredrar att skapa materialet själv.
Oavsett, så snackar vi mängder av ord som du vill effektivisera arbetet kring.
Låt mig ge dig mina bästa tips till hur du maxar innehållet:
Ta en längre text och skapa flera mindre.
Ifall du skriver blogginlägg eller artiklar, så har du en guldgruva till sociala inlägg.
Dela upp din längre text i flera små.
Här kan du sedan välja om du vill göra inlägg som står för sig själv, eller skapa en temaserie inlägg, där du varje dag delar med dig en insikt från den längre texten.
Använd ett gammalt inlägg och ändra format.
Låt oss säga att du har ett karusellinlägg som tidigare har gått bra. Använd samma innehåll men prata in en video, eller skapa en reel där innehållet dyker upp i textboxar.
Här kan du dessutom ta din tidigare inläggstext (caption) och använda den igen, precis som den är.
Självklart kan du även göra det omvända; ta en tidigare reel och göra om den till ett textinlägg.
Gör om en blogg till podd.
Om du spelar in podavsnitt OCH har en blogg, använd samma underlag fast i nytt längre format.
Tips! Ta inte en för ny bloggtext, kolla gärna bak åtminstone 6 månader för att det inte ska kännas för mycket repris.
Använda samma inläggstext men byt bild.
Låt oss vara ärliga, vi minns inte mycket av vad vi tar del av på sociala kanaler.
Vi minns knappt vad vi postade själva i förra veckan.
Du kan använda samma text, och endast byta bild. På så sätt så ser det nytt och fräscht ut ifall man scrollar på din profilsida.
Om jag har gjort det? Absolut!
Återanvänd gamla säljmail.
Ska du lansera något som du tidigare har lanserat? Perfekt, innan du skapar en massa säljtexter och epost, kolla in hur och vad du skrev förra gången.
Kanske funkar det att användas på nytt?
Kanske behöver du uppdatera eller justera något, men bibehåller grunden.
Att tänka att man måste skapa nytt hela tiden, är stressande.
Och missvisande.
Den smarta marknadsförare/företagaren återanvänder det som funkar och lär sig av det som inte har funkat.
Lycka till!
Comentarios