Hur du kan starta en epostlista fast du ännu inte har en business!

Du har säkert hört att epostmarknadsföring är otroligt effektivt, relationsbyggande och konverterande.

Och du har säkert själv signat upp dig på en lista här och där (kanske även en lista för många…).

Kanske har du också funderat på ifall det är något för dig? Men stannat vid att du inte har ett erbjudande än, du säljer inget i nuläget och bara tanken att starta ett företag känns avlägsen.


Men du.


Då är det en perfekt tid att börja bygga på din epostlista.

Du kan faktiskt redan nu starta epostmarknadsföring, skapa relationer och närma dig dina mål.

Du behöver inte ha en businessplan redo, du behöver inte veta exakt vad du ska skriva om och du behöver inte tusentals fans som står på kö för att komma in på din lista.


Jag ska visa dig vilka steg du kan ta.


Nu tänker du kanske; ”det låter toppen Jennie, men om jag varken har en tydlig plan eller ett företag på gång, varför ska jag bygga en epostlista?”

Jag hör vad du säger, men låt mig lista några fördelar innan du dissar idén!


1. Arbetet att skapa en epostlista är ett långsiktigt arbete. Om du har en prenumerantskara på plats när du är redo att lansera din produkt eller tjänst, så är du ljusår före dina konkurrenter.


2. Genom att då och då poppa upp i dina prenumeranters mailboxar skapar du en fantastisk möjlighet att prata direkt med din drömkund. Du kan fråga det du undrar över, du kan justera ditt framtida erbjudande med vad de efterfrågar och du lär känna din målgrupp på ett roligt och personligt sätt.


3. Du har stora möjligheter att testa dina idéer på dina prenumeranter. Har du en kommande produkt, ge dem chansen att testa och komma med feedback! Behöver du ringa in vad din målgrupp efterfrågar? Bjud in till en enkät och få svar.


4. Epost är det snabbaste sättet att bygga upp förtroendet för dig och din kompetens. Ditt namn dyker upp i deras mailbox och de vet vad du levererar, du kan prata direkt till dem och du kan vara mer personlig (om du så önskar) än på sociala kanaler.


5. Pengar. Epostmarknadsföring genererar större intäkter totalt än samtliga sociala kanaler tillsammans. Varför? Se ovanstående punkter.


Har jag övertygat dig än?



Jag hoppas det, för här kommer 3 steg för att påbörja din epostlista:


1. Välj vilket epostsystem som passar dig bäst.

Det finns mängder på marknaden, en del är enkla och billiga medan andra är dyrare och mer komplicerade.

Jag har ännu inte hittat det bästa systemet (om man nu kan det…) men jag har erfarenhet från Mailchimp och Active Campaign.


✔Mailchimp var en bra introduktion in i tänket, med en ganska enkel lösning, färdiga mallar och möjlighet till flera listor.

✔Active Campaign använder jag nu, den har dock lite brantare inlärningskurva, däremot riktigt bra visuella kartor över ex automatisering.


Men, som sagt, jag håller alltid ögonen öppna efter The System.


2. Skapa ditt formulär eller freebie för att locka läsare till att bli prenumeranter.

Var signar de upp sig på din lista? Hur kan du bjuda med dig till exempel följare på sociala kanaler till att prenumerera?


Vanligt är att man erbjuder en värdefull och enkel freebie i utbyte mot en mailadress.

Något som gör att man ser vad du kan erbjuda i framtiden och som bygger bilden av vem du är.


Här finns det även en del regler att tänka på när det gäller GDPR.

Mitt viktigaste tips kring GDPR, är att aldrig begära fler informationspunkter än det allra mest nödvändiga.

För mig räcker förnamn och mailadress alldeles utmärkt.


3. Bestäm var du ska distribuera din freebie eller sign-in-länk.

Finns du på sociala kanaler kan det vara smart att peka mot din länk där. Kanske känner du att du vill satsa ett par kronor på en annonskampanj? Eller så kan du kontakta personer du tror kan vara intresserade och bjuda in de till att prenumerera?


Ditt valda epostsystem har garanterat effektiva möjligheter för dig att få till en GDPR-anpassad opt-in-sida (en ruta där man signar in och blir prenumerant).


Sprid din länk regelbundet, peka aktivt mot länken i sociala kanaler och erbjud dina följare en oemotståndlig freebie, så kommer du att se prenumeranter dyka upp.

Vill du bolla idéer kring epostmarknadsföring? Skicka mig ett mail så tar vi det därifrån!

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba