Att skapa innehåll för sociala medier, annonser eller nyhetsbrev handlar inte bara om att få många likes eller kommentarer. Även om det är lätt att tro det.
Och sanningen är att engagemang är viktigt — men det är oftast inte det som leder till konvertering och sälj.
Vi har hört i många år nu, att vi ska leverera värdefullt innehåll.
En fras som nästintill har blivit uttjatad och tappat betydelse.
Men om jag säger så här istället:
Värdefullt innehåll är vad din målgrupp behöver just nu.
Vad din drömkund behöver just nu för att vilja följa dig.
Vad din drömkund behöver just nu för att läsa vidare bland dina inlägg.
Vad din drömkund behöver just nu för att förstå vilket problem du löser.
Vad din drömkund behöver just nu för att få förtroende för dig som varumärke.
Vad din drömkund behöver just nu för att bli din prenumerant, besöka ditt galleri eller signa upp sig på ett gymkort.
Med det i åtanke, går jag tillbaka till rubriken; det är skillnad mellan innehåll som engagerar och innehåll som konverterar.
Jag har satt samman tre exempel från olika branscher för att illustrera vad jag menar.
1. Ett konto inom hudvård, behandlingar och konsultation.
Engagerande innehåll: Här kan experten utnyttja den visuella kraften inom sin nisch.

Hon skapar korta tutorials på Instagram där hon visar hur man får till den perfekta sotade ögonsminkningen. Hon kan även köra vissa av dessa tutorials Live för en mer direkt känsla för följarna.
Inget sälj utan enbart inspiration.
Konverterande innehåll: Under en av hennes Livesändningar där hon ger tips kan hon lägga till ett erbjudande. “Boka en privat makeup-lektion innan fredag och få 20% rabatt.” Den här typen av innehåll kanske inte är lika glamouröst eller engagerande, och kanske tappar hon några tittare så snart hon börjar att sälja.
Däremot stannar de som är redo att bli hennes kund.
2. Ett konto som vänder sig B2B inom HR-tjänster.
Engagerande innehåll: Här kan experten skapa reels eller karusellinlägg med praktiska tips och råd som “Så gör du ett starkt första intryck på din arbetsintervju” eller “Fem vanliga misstag i CV:n och hur du undviker dem”. Innehåll som lockar och skapar både kommentarer och sparade inlägg.
Konverterande innehåll: En storytelling kring hur ni hjälpte företaget XYZ med rekrytering och CTA:n “Ladda ner vår guide: 10 steg till en lyckad rekrytering.” Kanske får ett sådant inlägg inte lika många likes men däremot är det guld värt om ni vill bygga på epostlistan.
3. Ett konto med webshop inom återbrukade kläder.
Engagerande innehåll: Experten kan skapa mängder av reels där vi får se hur hon stylar sina kläder. Här kan man också uppmuntra följarna att dela med sig av sina bästa tips, bland kläder de har shoppat i webbshopen.
Finns möjlighet till ett stort engagemang här.
Konverterande innehåll: För att fånga upp intresserade kunder kan ni erbjuda en kampanj som “Fri frakt på alla beställningar i 48 timmar.” Den här typen av specifikt och tidsbegränsat erbjudande skapar en känsla av brådska och driver försäljning.
Kanske inte så mycket engagemang på Instagramkontot, men definitivt intäkter i kassan.
Hitta din balans
Du behöver båda innehållstyperna.
Engagemang för räckvidd, kontakt med följare och (kanske den viktigaste faktorn) att ge dig glädje och en känsla av att vara sedd, och därmed orka fortsätta framåt.
Konvertering för att du är ett företag.
That's it!
Lycka till!
Comments