Vad är det första steget, när du skapar ditt Instagram-konto?

Är du helt ny på Instagram och tänker "Vad har jag gett mig in på?".


Grattis och välkommen till en härlig och positiv plats för ditt företag.


Här finns otroliga möjligheter att växa, att synas och att så småningom; sälja.

Allt detta till ingen kostnad alls!

(Nu låter det som om jag är affiliate till Instagram, och så är det så klart inte…😂.)


Däremot är det sant.

Instagram (och de övriga sociala kanalerna) har en fantastisk potential till att bli ditt företagshäng No1.

Stället där du skapar relationer med både kunder och andra inspiratörer. Härligt, eller hur?


Men vad är det viktigaste precis i början?


1. Ladda upp en bra bild på dig själv som profilbild.

Och med ”bra” menar jag en tydlig bild, gärna med ögonkontakt, som sticker ut i flödet. Ett enkelt tips är att använda en enfärgad bakgrund med kontrastfärg. (Ex röd, gul, rosa, blå).


Detta gäller definitivt dig som driver företaget ensam, du som är ansiktet utåt och egentligen är själva företaget. Men även om företaget är större och har flera anställda, så är det värdefullt att använda bilder på människor. Värt att ha i åtanke även i övriga inläggen!


2. Skriv en tydlig och enkel profiltext, som är snabb att förstå.

Vad gör du och vad säljer du?

Här har du din möjlighet att berätta varför man ska bli din kund och vad du kan lösa för slags problem.

Utrymmet är väldigt begränsat, så det kan krävas en funderare och att du testar dig fram.


3. Använd din länkchans väl, för du har bara en.

Vart vill du att personen, som klickar på länken, ska komma någonstans? Din hemsida, säljsida, blogg eller kanske webbshop?

Du kan regelbundet ändra var länken pekar, för att alltid vara aktuell.


4. Sätt enkla ramar kring vad ditt konto ska handla om.

Vad ska du skriva om och vilka slags bilder vill du använda? Vad är ditt tema?

Jag brukar prata om vikten av en digital strategi, eller riktning, syfte och mål för att du är där.

Det är ingen panik att du skapar en sådan på en gång, men till en början bör du i alla fall ha en hum om vad du vill förmedla.


5. Skapa content!

Skapa gärna ett gäng intressanta inlägg omedelbart, så att du börjar fylla upp sidan för den som kikar in.

Mitt tips är att du gärna har 9 inlägg på plats innan du ger dig ut och skapar engagemang, på så sätt så blir din profilsida intressant omedelbart för dina besökare.


Här är det viktigt att du sätter en fortsatt kontinuitet som du orkar hålla långsiktigt. Det kan vara att du postar 2 gånger/vecka eller mer, så länge du håller vad du själv lovar.


Är det svårt att hitta på vad du ska skriva om? Klicka här för att ladda ner en hel månads contentidéer!


Bonustips!

Kolla runt på plattformen och hitta dina drömkund.

Vem vill du nå, vem vill du skapa en relation till och vem är denna person?


Du vill att du och dina inlägg ska synas framför rätt person, så fokusera på den.

  • Skriv innehåll för just den personen.

  • Använd bilder som den personen skulle stanna vid.

  • Måla upp hur du löser dennes problem eller tar bort hindren för personen.


Koka ner allt till en person, inte en hel grupp eller ”alla”.

En person.


Lycka till!