Varför är det viktigt med både organiska inlägg och köpta annonser?
Kort sagt kan man säga att det finns två olika syften:
Organiska inlägg
Med de organiska inläggen visar du att du och företaget finns där närvarande, bara det i sig inger ett förtroende och en möjlig (och numera förväntad) väg till kommunikation. Du bygger en kontinuitet och intressant content för dina trogna följare. Ta hand om dessa!
Dessutom samlar du in data kring vilka som kan tänkas gilla dina inlägg och kommande köpta inlägg.
Ytterligare en möjlighet är att genom de organiska inläggen kan du se vad som funkar, vilken tidpunkt som passar målgruppen bäst och testa bild och språk.
Du har en bra chans till gratis testverktyg!
Annonser
De köpta annonserna har klara fördelar när det gäller målgruppsanpassning och att konvertera läsarna till kunder. Har du dessutom mycket på benen kring vilken slags foton som funkar sedan tidigare, vad som lockar till engagemang och vilka som är din riktiga målgrupp, ja, då har du kommit långt.
Med hjälp av annonserna köper du din plats i flödet, det som i stort sett annars är stängt för organiska inlägg, räckvidden är alltså mångdubbelt större.
Okej, då har vi benat ut skillnaden dessa emellan plus varför du ska bibehålla och värdesätta båda funktionerna.
Då vill jag fokusera på den köpta platsen; Annonserna.
Jag listar tre viktiga saker att tänka på när du annonserar om din tjänst eller produkt.
1. Sätt mål och syfte med annonsen.
Få flera klick till hemsidan?
Få personer att registrera sig på ett event?
Få så stor synlighet som möjligt?
Är ditt mål att få så stor ROI (return on investment) som möjligt? Hur stor budget har du och är beredd att lägga? Hur stor återbäring är rimlig att få?
För att veta om en kampanj har varit lyckad eller inte, bör du ha något att jämföra med.
Är målet uppnått? Kan du justera något till nästa annonsering?
Ha syftet och målet i tanken under skapandet av annonsen!
2. Landningssida
En landningssida är en enkel hemsida med endast erbjudandet. Dit skickas läsaren vidare efter klicket i annonsen.
Man kan kort beskriva den som en inbjudande och tydlig dörr till ditt erbjudande. Här finns inte en massa oviktig information och länkar som förvillar, utan sidan ger istället en klar riktning till vad kunden ska göra härnäst (ex. göra ett köp, anmäla sig till event).
Den förenklar för läsaren vad den ska göra för att fortsätta till nästa steg.
3. A/B-testing
A/B-testing innebär att du testar dig fram vilken annons som ger bäst effekt.
Genom att publicera flera annonser som är snarlika, men med små skillnader, så ser du vilken annons som funkar bäst och var du kan öka på budgeten.
Du ser även vilka annonser som du dessvärre behöver stänga ner.
Det kan vara en viss skillnad i språket, skillnad i bilden eller till och med så liten skillnad som en färg på ex tröjan på den ena och en annan färg på tröjan i den andra versionen av bilden.
Hur många olika varianter av annonsen du bör skapa är lite upp till dig. Hur mycket tid kan du lägga ner och hur stor variation har du möjlighet till?
Lycka till!