Ta kontrollen över dina annonser!


Kanske har du insett vikten av att köpa din plats i sociala flöden?

Kanske har du även börjat att publicera annonser på Facebook och Instagram?

Kanske är du till och med en van användare av annonsverktyget, men väntar på att riktigt lyckas med annonsering?

Oavsett vilket, en knallgrön nybörjare eller en avslappnad veteran, så vet vi en sak: det går alltid att justera och förbättra sina resultat.

If one thing is constant it’s that social media is always changing.

För dig har jag listat 3 tips på hur du tar kontrollen över din annonsering på Facebook och Instagram:

1. Målgruppsanpassa din annons.

Det här är en klar fördel och smått revolutionerande när man inser skillnaden mellan online marketing och traditionell marknadsföring (tänk tidningar och affischer).

Du kan välja Vem som ser Vad, När och Var.

(Och endast betala för dessa.)

Använd den här möjligheten med stort fokus på att dra åt och begränsa dina målgrupper.

Ex. om din målgrupp är kvinna mellan 35-50 ,år så gör du olika annonser med olika budskap/tonalitet för mindre grupperingar, 35-40 år, 40-44 år, 44-47 år etc.

När är varje mindre målgrupp inne på plattformen?

Sannolikheten att en 35-åring har småbarn som innebär läggning och nattning runt 20-tiden, och då inte sitter med Facebook, är större än att en 47-åring gör det, eller hur?

Ta in både kön, ålder, geografi, intressen och beteenden med i din beräkning.

2. Använd ansikten. Jag har sagt det förr och jag kommer garanterat säga det igen.

Människor gillar människor.

Människor vill köpa en produkt eller tjänst av en människa, inte av en logga eller företagsfasad. Använd det.

Använd ansikten och det gärna med ögonkontakt. Det behövs egentligen inte skrivas mer om den saken, gör det bara.

3. Var medveten om vad du betalar för.

Vill du ha många likes och få många som ser din annons, eller vill du hellre betala för de som klickar på annonsen?

Detta beror på din målsättning och syfte med annonsering, och även på Hur väldefinierad din målgrupp är.

Mitt tips till dig är att när du är helt klar över vem du vill nå så satsar du på Pay-per-click.

Fokusera på leads och konvertering istället för likes och spridning.

Sätt mätbara mål på hur många konverteringar du vill nå och kör på det!

För mer tips kring sociala kanaler, annonsering och hur du bygger ditt varumärke online, kolla in övriga bloggposter!

Ha en underbar dag!

/Jennie

#tips #FacebookAdsManager #annonser

Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba