top of page

4 steg till en kraftfull innehållsstrategi

Innan du slänger dig in i olika flöden och frenetiskt börjar skapa en massa innehåll; stanna upp och inse värdet av en effektiv strategi.

En strategi som hjälper dig, ger resultat och skapar tid över till annat.

Jag pratar om en sådan strategi.

Jag vet att när idéerna flödar så vill man genast berätta det för världen.

Bra, men låt oss mäta avsatsen innan du börjar springa.


Dessa steg kan ge dig en tydligare röd tråd att arbeta efter.

Du vet vad du startar med och vad nästa steg är.



Bestäm vilken kanal som är din huvudkanal.

Här tänker man genast på ex Facebook, LinkedIn, Instagram eller någon annan av de sociala plattformarna. Och kanske är det en av dem.


Jag vill även visa dig att det finns fler att välja bland.


Exempelvis om du har en blogg eller podd?

Kanske lägger du ner tid på att spela in Youtubevideos och utgår från den plattformen?

Kanske använder du din epostlista med att först få ut dina idéer?


Vilken det än är – bestäm dig. Högtidligt och tydligt.



Bestäm dig för din sekundära kanal.

Det är klokt att till en början satsa på att utveckla sin första kanal, men du vet likväl som jag, att det är även smart att inte lägga alla ägg i samma korg.


Din målgrupp kanske finns på olika ställen eller behöver se dig mer kontinuerligt.


Syftet med din sekundära kanal (TikTok, Facebook, epostlista, podden etc) är att använda mycket av det materialet du redan har skapat till din primära kanal, men på ett annat sätt.


Låt mig ge dig ett exempel:

Vi säger att Anna har valt sin blogg som sin huvudkanal.

Varje vecka skriver hon ett nytt blogginlägg som hon berättar om för sin epostlista.

Utöver det får hon läsare via Google genom sitt SEO-arbete.

Innehållet i bloggen kan hon sedan dela upp i ett flertal, mindre bitar. Av dessa delar skapar hon 2 reels, 3 inlägg och en story per vecka på Instagram.

Instagram är då hennes sekundära kanal.


Hon skapar idén vid ett tillfälle och skriver blogginlägget runt det. Den idén genererar innehåll till ytterligare en kanal och Anna ökar därmed både synlighet och intresse för bloggen.



Återanvänd ditt material.

Det är lätt att tro att vi hela tiden behöver leverera nya saker, nya idéer och nya inlägg.

När det snarare är helt tvärtom.


Utifrån ditt företag och det du gör vill du bygga ett så starkt likhetstecken som möjligt mellan DIG (du som person eller företaget) och det du GÖR.


Exempel:

Vi har Anders som är möbeltapetserare och han har framför allt specialiserat sig på fåtöljer.

Han har precis startat en egen podd om yrket, där han nu börjar få alltfler lyssnare. Avsnitten går hand i hand med innehållet på Instagram där han pratar om olika slitstarka tyger, stoppningsmetoder och hur man varsamt tar hand om sina möbler.


En stor del av hans reels visar hur han arbetar med just fåtöljer av olika modeller.


Han kan nu se att alltfler av hans kunder refererar till att de har sett honom på Instagram, och många kommer till honom med just fåtöljer som är i behov av omsorg.

En kund hade till och med blivit tipsad om att kontakta ”den där killen som är så bra med just gamla fåtöljer”.

Anders och hans företag hade nu byggt ett likhetstecken till omtapetsering av fåtöljer.

Det är till honom man ska gå.


För att komma till det läget så behöver vi repetera oss. Och det mest tidseffektiva sättet är att se vilka inlägg som har gått bra tidigare och antingen a) posta igenom som de är, eller b) byta bild eller göra en annan liten förändring.



Starta konversationer kring ditt ämne.

Sociala kanaler är uppbyggt till att vi ska vara sociala.

Det du skapar till din huvudkanal och som du använder på olika sätt i din sekundära kanal – det vill du också att vi engageras av.

Skapa dialog, prata med andra, använd de inbyggda funktionerna som finns och fokusera hellre på det än på vad algoritmerna gillar.

Fundera på och konstant utveckla hur du skapar relationer med andra kring ditt ämne.



Du kan det här!

Opmerkingen


bottom of page