top of page

Hur annonserar man på Facebook?

(Jag skriver Facebook, men det här blogginlägget pratar lika mycket om Instagram, då du gör dina annonskampanjer för båda kanalerna på samma ställe.)


Jag vet att många går i tankarna att äntligen komma igång med annonsering på sociala kanaler, men tekniken känns läskig och steget är långt till att publicera sin första kampanj.


Här skriver jag om de första stegen du behöver ta innan du kan skapa en annonskampanj.


Kom igång med annonsering på 4 steg:


1. Ditt företag behöver ha en företagssida på Facebook.

Det är själva grunden till att bygga ditt varumärke på Facebook och/eller Instagram. Antagligen har du redan en företagssida på plats? Toppen, då går vi vidare till nästa steg.


2. Nu ska du skapa ett Business Manager-konto för ditt företag och din företagssida.

Det gör du genom att gå till www.business.facebook.com.

Skapa ett konto via den blåa knappen uppe till höger, följ sedan anvisningarna.


3. Lägg till Betalningsmetod.

Du behöver lägga in ett kontokort som Facebook drar annonskostnaden ifrån. Det gör du genom att klicka på de 9 små prickarna i vänster hörn, vid Företagsinställningar.


På fliken som kommer upp hittar du Fakturering tillsammans med en bild på mynt.

Klicka på den och sedan på Betalningsinställningar på höger sida av skärmen. Därefter följer du anvisningar och lägger in ditt valda kontokort.


4. Nu är det bara ett steg kvar till allt är på plats. Du ska installera din *Facebook Pixel och det låter svårare än vad det faktiskt är.


Gör så här:

  • Klicka på Events manager via de 9 små prickarna till vänster (Företagsinställningar).

  • Därefter på det gröna plusset till vänster.

  • Här väljer du vilken plats du vill samla informationen ifrån. Det vanligaste är Webb, dvs din hemsida.

  • Klicka sedan på Kom igång och följ därefter anvisningarna till hur du klistrar in din pixel på din hemsida.

 

*Facebook-pixel, vad är det?!


Det är, enkelt uttryckt, en liten bit kod som du lägger in på din hemsida.

Många hemsideplattformar har anvisningar till hur du gör detta, då det är väldigt vanligt att vilja ha den på sin sida.

Om din plattform saknar en tydlig anvisning till hur du gör, tar du adekvat hjälp utifrån. Detta är inte ett steg du bör hoppa över.


Den här lilla kodbiten samlar information som du sedermera kan använda när du annonserar.


Känner du igen dig i detta scenario?

Du är inne på en webshop och tittar efter exempelvis en ny jacka. Kollar runt lite men beslutar för att klicka dig ur och istället gå in på Facebook.

När du scrollar i flödet så ser du plötsligt annonser om just den jackan du precis tittade på.


Japp, Facebook-pixeln har hittat dig!


När du utnyttjar din pixel har du möjlighet att skapa effektiva annonser, som visas för just den du vill visa annonsen för.


Annonser utifrån pixelns information kan göras på mängder av sätt.

Bland annat:

  • Visas för dina följare på Instagramsidan.

  • Visas för någon som har tittat på en speciell sida på din hemsida.

  • Visas för personer som liknar dina följare på Facebook.

  • Visas för någon som lade din produkt i en kundvagn, men sedan övergav sidan.

  • Visa en kompletterande produkt till någon som just gjorde ett köp.


Fördelarna är att dina annonser visas för så relevanta personer som möjligt, sk varma leads. De som redan känner till dig, dina produkter eller tjänster.


Låter detta som något du klarar av? Såklart, att det gör!



Lycka till!


ความคิดเห็น


bottom of page