top of page

Den ultimata formeln för organisk tillväxt

Du kan växa på två sätt på sociala kanaler; genom att betala med pengar eller betala med tid.


Den första varianten innebär att du använder annonser och sponsrade inlägg för att nå ut till nya personer. Den här metoden används främst av större företag och kan vara väldigt effektiv snabbt, men också rätt kostsam.


Om du hellre vill betala med tid så gäller den andra varianten för dig.

Då behöver du (förutom is i magen) en långsiktigt hållbar strategi, ett konstant flöde av idéer och en bra plan för engagemang.


Det innebär att du i teorin, kan bygga ett varumärke helt gratis.

Däremot rekommenderar jag dig som driver ett företag, att hitta en kombination av de två.



Låt oss titta djupare på receptet för organisk tillväxt, dvs där du endast betalar med tid.

Steg 1:

Innan du börjar skapa mängder av innehåll, behöver du ha en tydlig strategi på plats.

Din strategi kan egentligen göras hur komplex som helst, men mitt tips är att hellre fokusera på att den blir implementerbar och levande, snarare än ett fint dokument på datorn.


Den bör innehålla:

  • Ditt varumärke – Hur andra uppfattar dig och företaget, vilken känsla som förmedlas och vilken tonalitet du använder i bild och text.

  • Dina mål – Vad syftet är med ditt konto, vad du vill få ut av arbetet online och hur mycket tid du vill lägga ner.

  • Dina konkurrenter – Hur det ser ut i din bransch, vilket slags innehåll andra gör och hur du kan sticka ut i flödet.

  • Din profilsida – Hur du vill att den ska uppfattas och hur du kan arbeta med nyckelord och tydlighet.

  • Ditt innehåll – Dina content pillars, det du faktiskt ska skriva om.



Steg 2:

Nästa steg är när du skapar ditt innehåll och hur du tänker strategiskt även här.

Börja med syftet för just det specifika inlägget.

  • Vad vill du säga?

  • Vill du skapa dialog eller sälja?

  • Vilken känsla vill du förmedla?


När idén är klar och skapar du det visuella; ditt foto, reel eller grafik.

  • Hur kan du göra det attraktivt, skapa en vilja att hänga kvar hos dig och framför allt; göra det enkelt att förstå?


Den genomgående nyckeln är att göra ditt innehåll lättillgängligt för just din målgrupp.

  • Hur arbetar du med luftighet i texten, styckesindelning och möjlighet till att skanna av innehållet?

Slutligen; hur vill du arbeta med CTA, din uppmaning på slutet?




Steg 3:

Att vara konsekvent och regelbunden med ditt engagemang utåt, blir alltmer viktigt för att sticka ut i konkurrensen.

Vi vill att många ska se vårt budskap, interagera och snacka med oss.

För att få behöver du ge.
  • När, hur ofta och med vilka ska du interagera?

  • Hur ser ditt dagliga schema ut för det?




Steg 4:

Ditt värdefulla innehåll.

Det må vara ett uttjatat ord; ’Värde’. Men vad betyder det egentligen?


Enkelt uttryckt bör ditt innehåll sikta på någon av dessa reaktioner:

  • Haha – Du underhåller och skapar ett leende eller ett fniss hos mottagaren.

  • Aha – Du ger ny kunskap, nya insikter eller nya perspektiv.

  • Wow – Du ger inspiration, nya idéer eller manar till en ny handling.


  • Titta på dina tidigare inlägg, vilka poster har genererat bättre resultat än övriga?

  • Varför? Kan du se en röd tråd?

  • Hur kan du använda den vetskapen i din strategi framåt?



Nu när du har allt på plats, så börjar jobbet; Att implementera det du själv har bestämt.


Lycka till!

bottom of page