top of page

3 tips för din annonsering!


Facebook underlättar för annonsörer! Yeay!

(Eller underlättar är nog snarare fel ordval, men i alla fall förtydligar.)

Hoppas jag.

Under mars gick Facebook ut med nyheten att algoritmen för hur ditt Relevance score i annonseringen ska förändras och förtydligas.

Från att ha varit en algoritm som blandat ihop de olika mätparametrarna, ska nu dessa villkor säras på och bedömas individuellt.

Yada yada, kan man tycka, vad innebär det då?

Framför allt, skippa fluffet och berätta vad som ska mätas?

Jo, min vän, dessa tre:

  • Kvalitet

  • Engagemang

  • Konvertering

Inga nya ord i sammanhanget alltså, så vad innebär de?

 

Kvalitet

Din annons bör vara av god kvalitet när den jämförs med liknande annonser inom din bransch eller målgrupp.

Det kan röra sig om bildkvalitet, tydlighet i vad du vill med annonsen och att den är mobiloptimerad.

Strunta i dåliga bilder med dålig upplösning alltså! Få till det där ljuset som du vet kommer att göra skillnad.

hopp

Minimera textmassan i annonsbilden, så ingen förändring där egentligen.

Välj rätt format på bild och annons.

Du, Facebook hjälper till när du skapar annonsen, så det är inte smart att ”tänka utanför boxen” just då. Följ deras tips!

 

Engagemang

Här jämförs din annons förväntade engagemang med liknande annonser.

Kommer din annons att generera gillningar, kommentarer och delningar?

Hur ser det ut för andra annonser med samma målgrupp, funkar de på ett optimalt sätt, och finns det något du kan inspireras av? På Facebook kollar du lätt konkurrenternas aktuella annonser på deras profil-sida under Info och annonser.

förstoringsglas solenum

Var relevant och intresseväckande, använd dig av frågor, listor eller påståenden som gör att man vill läsa mer.

Var tydlig med vad läsaren ska göra härnäst, göra ett köp, registrera sig eller besöka hemsidan.

Rikta annonsen mot rätt målgrupp. Låt den gruppen gärna vara snäv istället för att tänka stort.