3 tips för din annonsering!


Facebook underlättar för annonsörer! Yeay!

(Eller underlättar är nog snarare fel ordval, men i alla fall förtydligar.)

Hoppas jag.

Under mars gick Facebook ut med nyheten att algoritmen för hur ditt Relevance score i annonseringen ska förändras och förtydligas.

Från att ha varit en algoritm som blandat ihop de olika mätparametrarna, ska nu dessa villkor säras på och bedömas individuellt.

Yada yada, kan man tycka, vad innebär det då?

Framför allt, skippa fluffet och berätta vad som ska mätas?

Jo, min vän, dessa tre:

  • Kvalitet

  • Engagemang

  • Konvertering

Inga nya ord i sammanhanget alltså, så vad innebär de?

Kvalitet

Din annons bör vara av god kvalitet när den jämförs med liknande annonser inom din bransch eller målgrupp.

Det kan röra sig om bildkvalitet, tydlighet i vad du vill med annonsen och att den är mobiloptimerad.

Strunta i dåliga bilder med dålig upplösning alltså! Få till det där ljuset som du vet kommer att göra skillnad.

Minimera textmassan i annonsbilden, så ingen förändring där egentligen.

Välj rätt format på bild och annons.

Du, Facebook hjälper till när du skapar annonsen, så det är inte smart att ”tänka utanför boxen” just då. Följ deras tips!

Engagemang

Här jämförs din annons förväntade engagemang med liknande annonser.

Kommer din annons att generera gillningar, kommentarer och delningar?

Hur ser det ut för andra annonser med samma målgrupp, funkar de på ett optimalt sätt, och finns det något du kan inspireras av? På Facebook kollar du lätt konkurrenternas aktuella annonser på deras profil-sida under Info och annonser.

Var relevant och intresseväckande, använd dig av frågor, listor eller påståenden som gör att man vill läsa mer.

Var tydlig med vad läsaren ska göra härnäst, göra ett köp, registrera sig eller besöka hemsidan.

Rikta annonsen mot rätt målgrupp. Låt den gruppen gärna vara snäv istället för att tänka stort.

Konvertering

Hur ser andelen förväntade konverteringar ut i jämförelse med dina konkurrenters?

Återigen, Facebook vill att flödet ska vara relevant och viktigt för den som ser det, och lyfter således upp de annonser ytterligare som har hög konverteringsgrad.

Som tidigare premierar Facebook det rörliga materialet framför statiska bilder, plus att videos även lockar fler följare organiskt.

Tid är viktigt för konvertering, ur två perspektiv.

Dels så vill du inte visa din annons för många gånger för samma personer.

Du vill inte trötta ut eller irritera din publik. Det här kan du lösa på olika sätt.

  • Korta ner din annonsperiod.

  • Uppdatera och förändra annonserna regelbundet.

  • Skapa en parameter i Ads Manager där du filtrerar bort de personer som har konverterat. De behöver inte se annonsen igen.

Den andra aspekten som gäller Tid är att dels kunna sin målgrupps beteendemönster och tidpunkter då de är online, och dels att publicera då man generellt är inne på Facebook mer, ex. eftermiddagar mån-fre, söndagskvällar eller tidiga vardagsmorgnar.

Ett annat bra tips är att A/B-testa dina annonser.

Det kan exempelvis vara två i stort sett lika annonser med en liten skillnad i design, färgval, tonalitet eller text. Det kan även vara att köra två identiska annonser för två skilda målgrupper. Stoppa den annons som inte levererar efter förväntan.

Har du fastnat i ditt annonstänk?

Kontakta mig för en kort inspirationsutbildning! Allt med ditt företag i fokus.

/Jennie

#algoritm #kvalitet #engagemang #konvertering #annonser

Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba